Träning iFokus

Träning

Etikettträningstillbehör
Läst 2461 ggr
[YlvaP]
0

Viktigt med bra skor

Det fick jag lära mig när jag begav mig ut på promenad till dagis i måndags. Har fått problem med hälen på vänster fot och jag vet inte om det var för den saken men jag hade nya skor med en väldigt tunn sula.

Vad har ni för träningsskor när ni promenerar?

Åsa S
0

Jag har walkingskor för det mesta.

LaSadie
0

Kolla upp ett par ordentliga skor. Gå till löplabbet eller liknande för att passa ut ett par skor som passar din fot och fotnedsättning. Det kan vara så att de har atningen över eller underpronation.

[YlvaP]
0

Vad är det förnåt? Pronation?

LaSadie
0

Det om fötterna viker sig antingen innåt eller utåt. Om du kollar på sulan av dina vardagsskor så kan man se om man pronerar :) På mina skor ser man på hälen att de är slitna innåt, jag överpronerar. Här är en ganska bra pedagogisk bild om hur du kan se på dina skor om du pronerar eller supinerar (som det tydligen hetter ;D)

[YlvaP]
0

Mina fötter luter utåt.

HannaM
0

Jag har mina löparskor när jag promenerar.

Bergspuman
0

Har mina joggingskor, fast jag joggar inte. Har inlägg i dem.

[YlvaP]
0

Jag skall ha ett par joggingskor/gympaskor men jag hittar dom inte så jag undrar om jag inte ens fick med mig dom från sommarstugan.

LaSadie
0

Om dina fötter lutar utåt så kan du gå till tex löplabbet och ber dem ta ut skor som kan hjälpa dina fötter :)

[YlvaP]
0

Vi har inget sånt på Åland. SÅ då måste jag ta mig till Sverige.

LaSadie
0

Aha… det är ju synd…

HannaM
0

Men ilägg i skorna kanske går att ordna på Åland? Tror det är ortoped/ortopedtekniker som pysslar med sådant.

[YlvaP]
0

Ja jag kan fråga på HC nästa vecka.

HannaM
0

Det tycker jag du ska göra, rätt skor ger så otroligt mycket. Jag sprang i gamla skor i våras och början av sommaren och det ledde till ett väldigt långt ofrivilligt uppehåll på grund av en överansträngd fot. Är fortfarande inte bra trots att det var två månader sen.

elyse
0

Vanliga gympadojor, typ Nike. Men å andra sidan går jag sällan bara för promenerandets skull fast det kan bli många kilometer åt gången.