Börja jogga Tjejmilen
Är jättesugen på att övergå till jogging från dagliga promenader och vill ha en morot. Tjejmilen vore en bra sådan men då har jag bara 2 månader på mig att träna, min undran är om det kanske är att gå ut för hårt?
Kan jag löpträna varje dag utan att bryta ner muskler? I början orkar man ju inte springa mer än några minuter innan det blir promenerande så det blir växelvis gå/jogga.
Vad tror ni?
Man ska inte jogga varje dag för musklerna måste få en chans att vila :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Men om jag varvar gång med jogging
Ändå inte bra, musklerna måste få vila, jogga istället varannan dag så hinner musklerna vila, det är mitt tips.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

man kan faktiskt jogga varje dag utan att bryta ned muskler. Eftersom konditionsträning inte bryter ner muskler i alls samma utsträckning som styrketräning så behöver man mindre återhämtningstid. Däremot kan man tänka på att inte köra stenhårda pass varje dag, utan att variera löpträningen och lägga in lite lättare pass då och då.
H9/V9 Årsta AIK
"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"
Hej, roligt att du vill börja jogga, det är verkligen superhärligt när man väl har kommit igång! Speciellt när man har något lopp att sikta emot. Har själv sprungit några Tjejmilen innan jag började träna hårdare och mer seriöst. Så lite jädrar-anamma och all folkfest runt omkring gör att man kommer runt av bara farten.
Men du ska absolut vila emellan passen, trots att det som #4 skriver stämmer så är det inte bara musklerna det handlar om, knän och andra leder kan ta stryk när man är ovan så vila är guld värt om man vill hålla sig skadefri!
Att gå ut för hårt kan även bidra till att man kan få benhinneinflammation… det fick jag =P. Fast å andra sidan var jag dum nog att göra alla fel samtidigt… dåliga skor.. sprang på asfalt.. och så klart gå ut för hårt som otränad.. =P.
#4 Jo nog kan man jogga varje dag, och träna flera pass varje dag varje dag i veckan.. se bara på elitidrottarna…. MEN….. laila10 är ju faktiskt ingen elitidrottare.. så att föreslå det i detta fall vore ingen bra idé!
Nej som någon tidigare skrev är det viktigt att man inte belastar kroppen för hårt, speciellt i början, annars är risken för skador stor vilket kan innebära att man tappar både motivation och kondition! =)
Lagom är bäst!
Hade jag varit dig så hade jag inte satsat på tjejmilen.
Misslyckas du med att komma runt så kanske motivationen försvinner.
Träna upp dig sakta men säkert och satsa på något lopp i vår istället. Då kan du ta dig runt med hyfsad tid och känner dig säkert mer tillfreds med dig själv.
#7 Eftersom man kan gå tjejmilen med stavar tror jag inte att risken för misslyckande är särskilt stor. Det är en jättelättsam löparfest som jag tror kommer gå galant. Att få en bra tid kan kvitta de första gångerna man springer lopp tycker jag, medaljen blänker lika mycket ändå 
Jag har fortfarande inte kommit igång med jogging-träning, men SKA. Typ i morgon. *ler*
Är i alla fall anmäld till Tjejmilen och mitt primära mål är att jag ska ta mig runt helt enkelt. Powerwalk, lite jogging… Ser fram emot det jättemycket!
Och som påpekats ovan så är det ju en slags löparfest - inte nödvändigtvis elitsatsning för deltagarna! 
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid...