Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 1784 ggr
Musiken
0

Gora lopningen rolig

Har alltid varit fruktansvart anti lopning da jag alltid fatt jobbigt att andas, panikkanslor och gratattacker varje gang jag provat anda sedan jag var barn. Har nu fatt klart for mig att jag har astma, och bevapnad med inhalatorn sa har jag faktiskt borjat inse att det har med lopning kanske inte ar djavulens pafund trots allt.

Springer med framfoten forst naturligt da jag ar van med att ga/springa barfota nar helst tillfalle ges (ar inte speciellt fortjust i skor annat an av estetiska skal) och i skogen kanner jag mig lite som en hjort som flyger fram over rotter och stenar.

Dock har jag ingen aning om hur jag ska lagga upp min traning sa att den blir omvaxlande och rolig, samtidigt som jag kanner att jag utvecklas. Det finns bara ett omrade i narheten som jag kan springa i (springer inte pa asfalt) och trots att det ar en valdigt omvaxlade tur rent naturmassigt sa kanns det sa himla tradigt att gora samma sak varje gang.

Jag brukar springa med min ipod och pa den har jag bade snabba och lite lugnare latar som spelas pa shuffle sa att jag dels aldrig vet vilken lat som kommer harnast (gor det hela lite roligare) och dels sa varierar jag min loprunda efter tempot pa latarna sa att det blir en slags intervalltraning. Nar jag kanner mig uttrakad brukar jag hoppa mellan stubbarna i mitten av rundan (utlagda nastan som en liten stig).
Jag brukar oftast springa tva varv av rundan, med en 10 minuters promenad mellan slutpunkten och startpunkten da den ar asfalterad. Det tar mig ca 30-40 minuter och da kanner jag mig "matt och belaten" sa att saga. Inte for kort runda, och inte heller ar jag helt slut utan bara lite anfadd och varm. Har en valdigt bra grundkondition (och fysik), astman till trots.

Men det borjar som sagt kannas sa trakigt och jag har slut pa ideer om hur jag ska kunna gora det roligare. Jag behover variation och motivation da jag latt trottnar. Har funderat pa ljudbok, men da faller ju min "intervalltraning" bort, samtidigt som jag inte kan motivera mig till att halla uppe tempot "bara tills den har laten ar slut".

Vad jag villl fa ut av traningen ar viktminskning och mer ork och gladje.

[Norrbysa]
0

Köp en adidas micoach! Den kan du koppla mellan din iPod och hörlurarna så har du en personlig tränare i örat. Du kan planera din träning och se resultatet.

Jag har en och det är så motiverande och ger fokus och nyfunnen glädje i löpträningen. :-)

HannaM
0

Pulsklocka fick igång mig i våras. Inte för att den säger sådär jättemycket egentligen men jag tycker saker som vilken max och medelpuls jag har är intressant. Nu har jag även en stegräknare och det är också lite roligt att se hur många steg man tar.

Du kan ju variera mellan musik och intervaller och långlöpning när du ligger i samma tempo och kanske lyssna på bok?

[ingvarisbjorn]
0

Mitt bästa tips är att variera! Samma runda varje gång blir lätt tjatigt och trist. Så att ha några olika löprundor att välja mellan gör det hela roligare.

Att köra lite längre pass som är lågintensiva och några kortare i snabb fart gör också det hela lite roligare. Ibland vill man avreagera sig och då är det perfekt att springa "för livet" i kanske 30 minuter. En annan dag är man på meditationshumör och då kan man jogga på så långt man vill i behagligt takt till en ljudbok.

[ingvarisbjorn]
0

Kom på en sak till! Min syster och jag följde ett program när vi började springa, det var jätteroligt och motiverande för oss. Speciellt eftersom det kan vara svårt att veta hur man ska lägga upp träningen när man är ovan. Då blev stegringen varken för snabb eller för långsam, det är ju lätt hänt att man blir för ivrig och ökar för fort annars.

Vi skrev ut programmen och hade i almanackan. Det är oerhört peppande att få kryssa i ännu ett avklarat träningspass!