Träning iFokus

Träning

Etikettstyrketräning
Läst 7711 ggr
Zynell
0

Bästa träningen för viktminskning?

Denna fråga handlar INTE om kosten. Vi säger att kosten är 100% under kontroll och fungerar utan större problem.

Det jag undrar över är vilken träningsform anser ni vara den bästa kompletteringen för att minska i vikt? Bland de träningsformer jag funderar mellan är konditionsträning eller styrketräning på gymet. Vad bör man fokusera på? Bör man dela upp det på något sätt?

För närvarande söker jag den bästa (för mig) träningsformen och jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det då jag är inte så insatt i det här med träning. Jag kan dock massor om kost.

Idag är jag ute och går med hunden ca 1-2 timmar om dagen. Men jag vill öka på det en hel del. Min kropp är dock i väldigt dåligt skick (har ca 60 kg i övervikg) samt att min rygg är väldigt dålig.

Helt enkelt … hur lägger man upp träningen för att få en effektiv och positiv träning för en nybörjare som även ger viktminskning?

[vaargen]
0

Bästa träning är den som blir av :)

Sen handlar allt i grunden av vilken puls du har när du tränar, alltså du förbränner lika mycket om du tränar intensivt i några minuter mot att du tränar lugnare ett längre tag(se skillnad mellan att springa(ej jogga) och promenad).

När vi tittar lite på dig så säger du att du har dålig rygg och har stor övervikt, vilket gör att det inte är aktuellt för dig att gå ut och jogga, men du går varje dag och det är bra. Kan du öka hastigheten när du är ute och går? Om du bara ökar den lite och är ute lika länge så kan det göra stor skillnad!

Cykla och simma är också väldigt bra träning och ofta skonsam mot kroppen.

Yoga eller någon dans träning(t ex zumba) kanske också kan fungera till att få igång dig…

Zynell
1

#1 Jag går i den takt ryggen tillåter, vilket inte är särskilt snabbt, mer normal takt, liksom. Öka hastigheten kan jag nog inte göra förrän ryggen är bättre och för att det ska se måste jag bygga upp rygg och magmusklerna. Försöker göra situps och benlyft innan jag går och lägger mig, men eftersom det ännu inte är en vana så glömmer jag lätt. Jag har dock märkt att ryggen är mycket bättre pga att jag är ute och går. Men vilka rygg och magövningar är bäst? 

Cykla kan jag inte då jag har inte en cykel. Tungan ute Har inte råd att skaffa en heller.

Att simma är tyvärr inget för mig för jag vågar inte visa mig i en simhall i bara baddräkt. *ryser* Obestämd

[Malin]
0

Hm, har du gymkort? Det kanske skulle vara något med spinningpass eller crosstrainerträning?

[vaargen]
0

Plankan är ju alltid bra för både rygg och mage, annar så finns det många övningar på youtube som du kan testa som denna

LaSadie
0

Spinning är en ganska skonsam men bra konditionsträning om man är överviktig. Men främst ska du även kolla upp hur ditt blodtryck är, om det är lågt eller högt så kan de ha stor inverkan på val av träning.

En enkel viktminskingsträning är annars att gå en snabb promenad innan frukost! Då förbränner kroppen mer fett än kolhydrater eftersom kolhydratdepån är låg.

liwa
1

Jag tränar på Curves. Det är väldigt skonsamt för kroppen. jag har haft stora problem med ryggen och inte kunnat träna ordentligt.

Men sen jag började träna där har jag stärkt upp min kropp och gått ner i vikt. Kan verkligen rekomendera det. Kolla om det finns i din stad.(bara ett förslag.)

[ingvarisbjorn]
0

Jag funderar på om pilates eller liknande skulle passa dig bra, TS. Det är skonsamt för kroppen och fokus ligger på att stärka mage och rygg.

Att stärka musklerna är en "indirekt" viktminskningsmetod, eftersom starka muskler kräver mer energi ökar din förbränning en hel del. Du gör alltså av med mer energi även i vila.

Annars är vanliga gymmaskiner sällan skadliga om man ser till att göra övningarna korrekt, går du till ett gym och berättar vari din problematik ligger så får du nog bra hjälp att sätta ihop ett program som passar dina behov Glad

[Norrbysa]
0

Kan tipsa om att läsa på sajten traningslara.se under kategorin viktminskning.

Där står det bland annat att en kombination av styrketräning för att bibehålla muskelmassa och öka förbränningen samt lågingensiv Konditionsträning är det mest ultimata.