Får lätt håll
Jag är en 13 - årig tjej som löper så ofta jag kan, ca. 1 - 3 gånger i veckan. Rider även 3 eller 4 gånger i veckan.
Jag får väldigt lätt håll när jag springer, vilket är rejält frustrerande. Är det för att jag har dålig kondition eller beror det på något annat? Väntar alltid 3 timmar efter jag har ätit något innan jag springer.
Har även börjat med intervall träning, det går mycket bättre då och får oftast inte håll. Dock när jag försöker öka på tiden jag springer får jag håll igen, direkt.
Någon insatt person som har några tips?
Tacksam för svar, mvh Sofie.
Courage does not always roar, sometimes it's the quiet voice at the end of the day whispering I will try again tomorrow.
www.loewen.blogg.se
Eftersom det inte finns någon konsensus bland forskarna varför man får håll så är det svårt att säga varför du får håll. Men de flesta tror att det är cellerna i diafragman behöver mer syre när man anstränger kroppen och när de inte får tillräckligt med syre får man håll. Det är alltså en slags försvarsmekanism, kroppen säger åt oss att sakta ner. En del säger att ju mer vältränad man är desto mindre är risken att få håll. Menar, det är inte ofta man ser på OS någon stannar och plockar upp en sten under ett 10000 meters lopp :)

Jag får lätt håll.. ibland… Tycker det påverkas mycket av hur förberedelsena inför löpningen är. Jag måste vila mellan mat och löpning men inte för länge så kroppen får dåligt med bränsle att ta av. Blir även sämre om jag dricker dåligt och har ätit dåligt dagen innan. Helt enkelt om orken inte är på topp.
Jag har också problem med håll, men enligt mig har mitt problem ökat ju mer jag gått upp i vikt.
alltså, jag hade en period då jag bantade och blev underviktig. Då hade jag inget stort problem med håll, jag menar, det hände ju ibland men nu får jag oftast håll redan när jag börjar bli liksom trött…
Dock låter det troligt med att cellerna behöver mer syre… ska man då börja gå och liksom ''ta paus''?

Jag har mer problem med håll när jag har varit dålig på att träna. Men det jag lärde mig under friidrotten när jag tränade var att hålla samma tempo för att undvika håll. Sen att vara noga med andningen, det är väl nummer ett för att undvika håll, att ge tillräckligt med syre till kroppen.
Jag tycker även att lyssna på musik och fokusera på något annat underlättare när man får håll, om man tänker på att man har håll så blir det ofta bara värre 
För mig försvinner hållet om jag lägger armarna på huvudet när jag springer så revbenen sträcks ut och så försöker jag andas djupare.
Har du funderat på om du andas tillräcklig eller dricker tillräckligt? Eftersom man inte riktigt vet vad håll beror på så får man testa sig fram.