Träning iFokus

Träning

Etikettutomhusträning
Läst 1991 ggr
Sara
0

Springa med hälnedsättning?

Såg i en annan tråd ordet hälnedsättning.

Vad menas med det och ska man det eller inte när man joggar?

Sara

[ingvarisbjorn]
0

Att springa med hälnedsättning innebär att man sätter ned hälen först och sedan "rullar" på foten, annars kan man springa med mitt-/framfotsnedsättning, vilket innebär att man springer "på tå".

Många menar att det skonar knäna att springa på framfötterna, eftersom vadmuskeln tar själva stöten då.

Personligen anser jag att man gör bäst i att springa på det sätt som känns naturligt, själv sätter jag i hälen först, och har därför löparskor med ganska mycket dämpning. Det behöver man inte i lika stor utsträckning när man är framfotslöpare.

Det finns olika videos på youtube som visar hur man springer på framfoten om man är nyfiken, till exempel det HÄR. Annars är det bara att söka på "pose running", som det kallas.

Man kan också gå kurser i pose running om man vill, en bekant har gjort det och är helt frälst {#emotions_dlg.wink}

[ingvarisbjorn]
0

OBS: Klippet jag länkar till ovan gör reklam för vibram five fingers som diskuteras i en annan tråd. Men det ger ändå en tydlig bild av hur pose running (framfotslöpning) går till. Ville bara ge en liten "heads up" så att ni sätter på era källkritiska glasögon innan ni kikar.{#emotions_dlg.cool}

Sara
0

Aha, ok, då fattar jag.

Jag sprang på tå men när jag kom på mig själv så började jag sätta hälen först. Trodde det var så man skulle göra.

Finns det fler + och - med det här?

Sara

[ingvarisbjorn]
0

På jogg.se diskuteras detta ganska ingående, där finns mycket nyttigt att läsa.

Det som brukar vara minus med tålöpningen är att det kan vara svårt att hålla nere tempot för att springa längre sträckor, samt att vaderna blir väldigt ansträngda, vissa får även lite hälsenekänningar. Stilen verkar dock passa väldigt bra för högre löpfarter.

Minus med hälisättning är att man bör köpa väldämpande skor, som kan kännas lite tyngre och sedan att knäna belastas.

Kör på det som känns naturligt, eller testa lite med löpstilen. Dock ska man vara försiktigt när man reviderar stilen, eftersom det är lätt att dra på sig skador om man springer på ett sätt kroppen inte är van vid.

Själv brukar jag testa framfot när jag barfotatränar, men det är inte riktigt min kopp te än.

Sara
0

Ok tack!

Sara