Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 5398 ggr
Sehvrin
0

Ont i axeln när jag springer

Jag har rätt nyligen börjat springa och har upptäckt att jag har ett problem: När jag har sprungit en stund (kanske 15 min) så börjar jag få ont i axeln. Jag misstänker att det är för att jag spänner mig, men vet inte riktigt vad jag ska göra åt det.

Är det någon som har några tips?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

AnneN
0

Har själv problem med axlarna och får ont då jag spänner mig utan att tänka på det.

Tips:
Tänk på din hållning
Gör avslappningsövningar innan träningspasset
Värmupp ordentligt
Öva på att medvetet slappna av i axlarna då du springer

Har upptäckt att jag själv ofta drar upp axlarna då jag ska springa/promenera och då får jag ont.

En bidragande orsak till att iallafall jag drar upp axlarna och spänner mig kan ibland vara axelband, på bh eller linnen, som inte sitter riktigt bra utan glider ner en bit.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

zabelle
0

#0 Det är säkert som Anne skriver, att du spänner dig.

Tänk på att räta på överkroppen och sänk/dra bak axlarna emellanåt. Ofta när man börjar bli trött så åker överkroppen fram och det är då spääningen kommer.

Zabelle   

HannaM
0

Jag hade fruktansvärda problem med att jag spände mig tidigare. Nu har det blivit bättre. Vet inte riktigt varför men jagm isstänker att styrketräningen är en stor del i det, jag har fått mindre ont överlag sedan jag började träna kroppen.

tantan
0

ett tips för spända axlar vid löpning är att aktivt dra ner axlarna när man andas ut. Gör man det i början av löppasset så ökar chanserna att man inte spänner sig även senare under passet =)

H9/V9 Årsta AIK

"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"