Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 2452 ggr
Sehvrin
0

Börja springa med benhinneinflammation som hotar?

Jag har från och till haft problem med benhinneinflamation, men är just fri från det. Nu är det dessutom sommar, vilket innebär mindre ordinarie träning för mig. Därför tänkte jag börja springa.

Jag har rätt bra ork redan, men kendo är mer av intervallträning och jag vill bli lite uthålligare.

Så jag undrar om det finns någon som har tips om hur man kommer igång att springa utan att väcka benhinneinflammationen till "liv"? Just nu springer jag bara på ett spår (2,5 km) med mjukt underlag, de sträckor med grus går jag.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Tassy]
0

Har listat ut att du redan vet grunderna: bra skor och i ditt fall inlägg som passar. Annars är det väldigt individuellt vad som gäller, vilktigast är att lyssna på kroppen, gissar att du vet precis hur det känns när det är på G?

Har själv fotproblem och har varit väldigt aktiv inom judo, så jag känner igen mig Flört

Jag körde mycket intervall i terräng (inget spår, ut i skogen och skutta, men akta så du inte stukar dig), och på vintern kör jag rejält med slalom och längdskidor.

Simning är perfa för oss med bråkiga fötter/ben, då vi tränar hela kroppen + kondisen utan att belasta fötterna. Kan du kombinera simning och löpning så tror jag att du kommer längre.

För mig hjälper MBT-skor, men de är svindyra Obestämd

tantan
0

simma belastar ju inte underbenen som sagt, cykling brukar också kunna kännas bättre än löpning. Annars är det väl det gamla trista knepet att sluta om det gör ont =)

H9/V9 Årsta AIK

"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"

LaSadie
0

Som #1 säger är det extremt viktigt med bra skor. Jag fick mycket benhinneinflamation om jag ansträngde mig för mycket, och jag som tränade mycket fotboll och löpning hade mycket problem. Men så fick jag testa mina fötter hur jag gick och vinklade mina fötter och grunden till mina problem (benhinnor, fotproblem, ryggont osv.) grundade i sig att jag har överpronation. Fick inlägg och skor som passar mina fötter så har jag inte så mycket problem längre.

Gå till tillexempel löplabbet där du får se hur fötterna fungerar på ett löpband och få skor som passar dig. Kan hjälpa en hel del.

Sehvrin
0

Nu har jag köppt ett par löparskor och de kändes bra. Jag gjorde ingen steganalys, men vet sedan tidigare att jag överpronerar. Så dessa skor ska hjälpa mot det samt ha riktigt bra stötdämpning.

Testade att springa en runda med dem idag och vågade springa på både grusväg och asfalt (även om det började kännas i benhinnorna lite, men då tog jag och gick en bit). Jag hoppas att de här skorna, tillsammans med ett försiktigt träningsschema, ska hjälpa mig att komma igång med springandet och få upp konditionen.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Tassy]
0

Ta det lugnt i början med nya skor bara, så de hinner forma sig efter dina fötter Glad

zabelle
0

Glöm inte att stretcha, det kan låta tjatigt, men det är jätteviktigt när man har "problem-ben" Glad

Undvik asfalt om du kan.

Zabelle