Träning iFokus

Träning

Etiketterkostartiklar
Läst 146 ggr
TatsuOni
2023-09-19 16:47
5

Protein utan kött

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi matas utav många fördomar och myter. Men är det verkligen så svårt att få i sig tillräckligt med protein, när man inte äter kött?

Jag är lakto-ovo-vegetarian. Vilket innebär att jag äter vegetariskt + mjölk och ägg, sedan mer än 12 år tillbaka. Under en vecka ska jag logga mitt matintag, för att ni ska få se mängden protein jag får i mig.

Men vi börjar med att reda ut ett par grejer.

Fullvärdigt protein

Det här begreppet har vi nog alla hört och någon skriker det nog in i sin skärm, när de hör att jag inte äter kött.

Det finns fler livsmedel än kött och animalier, som innehåller fullvärdigt protein (t.ex havre, bovete och sojabönor eller substitut som quorn), men framförallt så behöver du faktiskt inte få i dig det ifrån ett enda livsmedel. Äter du varierat, så kommer du snabbt att skrapa ihop alla essentiella Aminosyror. Du behöver inte ens få i dig alla i samma måltid, utan det räcker att du får i dig dem här och där under dagen.

Om du lever på en extremt ensidig kost, så bör du söka hjälp. Inte bara för risken att lida av brist på protein.

Hur mycket protein?

Så hur mycket protein behöver man egentligen få i sig?

Enligt Livsmedelsverket, så ska minst 15-20% utav kalorierna som vi får i oss, komma ifrån protein. Det är 50-70 gram.

Enligt Livsmedelsverket och de Nordiska näringsrekommendationerna, så behöver vuxna få i sig 0,8 g/kg kroppsvikt och barn 0,9 g. En elitidrottare behöver 1,4-1,8 g/kg kroppsvikt.

Jag tränar och är aktiv, men är knappast någon elitidrottare. Jag väger ca 55 kg.

Min vecka

Jag äter som vanligt den här veckan och loggar det i en app. Detta innebär att ibland så äter jag ägg och mjölkprodukter och ibland helt vegetariskt.

Jag kommer vissa dagar att ge exempel på vad jag har ätit och hur mycket protein det är, men jag ska inte tråka ut er med någon komplett kostdagbok. Längst ner så ger jag en sammanfattning på hur mycket protein jag har fått i mig.

Dag 1.

Redan efter min frukost på två kokta ägg, rågbröd, ost och mjölkfritt smör, så har jag fått i mig 26 g protein.

Till lunchen så åt jag tortilla med b la vegofärs. Och fick i mig över 60 g protein.

PXL_20230911_153223090.jpg
Middag med b la rostade kikärtor. 15 g protein.

Totalt 117 g protein.

Dag 2

PXL_20230912_115639382.jpg
Lunch. Grönsaker, glasnudlar, tofu, rostade kikärtor och hummus. 27 g protein

Totalt 87 g protein.

Dag 3

Frukost - hemmagjord kokosyoghurt med nötter, frön, bär m.m. 10 g protein.

Totalt 90 g protein.

Dag 4

PXL_20230914_182957848.jpg
Middag med b la quornbitar, glutenfri pasta, tomater, grönkål, hummus och bearnaisesås. 30,8 g protein.

Totalt 92 g protein.

Dag 5

Totalt 93 g protein.

Dag 6

PXL_20230916_172136408.jpg
Middag med b la quorn. 36,9 g protein.

Totalt 93 g protein.

Dag 7

Totalt 89 g protein.

Sammanfattning

Jag har ätit precis som vanligt den här veckan och fått i mig tillräckligt med protein för min kropp och träningsnivå. Faktiskt mer än så.

Oavsett vad vissa försäljare hävdar, så är inte överdrivna mängder protein bättre eller hälsosamt.

Jag mår bra. Jag har starka naglar, ett friskt hår ner till knäna och klarar av att bygga muskler, efter att inte ha ätit kött på över 12 år. Så jag uppvisar inga som helst symptom på proteinbrist.

Med det sagt så behöver den som äter varierat och mår bra, inte oroa sig för proteinbrist!

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

• Redigerat 2023-11-14 19:41 av TatsuOni
[Zefirka]
2023-09-19 16:51
4

Vilket bra inlägg!

På hemkunskapen för några veckor sen sa min lärare att många köper sånna proteinbars för de är rädda för proteinbrist. Men oftast får man i sig mycket mer än vad som behövs och oftast innehåller de mest skräp.

Låter rimligt

• Redigerat 2023-09-19 16:54 av [Zefirka]
TatsuOni
2023-09-19 16:59
3

#1 Kul att du gillar det! 😊

Det skyller jag på de som säljer och marknadsför dessa produkter. För att sälja något som sällan är nödvändigt eller ens nyttigt, så måste de "skapa" ett problem som inte finns och övertyga folk om att de behöver produkten.

Men de flesta som är rädda för proteinbrist, vet oftast inte ens vilken mängd de behöver få i sig varje dag.

[Moon AppleGrey]
2023-09-19 17:35
2

Som en del säkert vet, är jag vegan sedan flera år tillbaka, och var vegetarian innan dess.

Proteinbars äter jag nästan aldrig.
På tok för sött, bl.a, och jag ser dem mest som snacks.
Inte så förtjust i choklad heller, för den delen.

Två av mina favoriter när det kommer till proteinintag dock, är champinjoner och kidneybönor. 😁

F.ö, myten om proteinbrist hos veganer är tyvärr seglivad, trots det faktum att protein är något av det som är svårast att få brist av.

TatsuOni
2023-09-19 17:52
2

#3 Jag äter inte proteinbars alls. Däremot rawfood bars som godis ibland, bara för att det är gott och lätt att ha med sig när man är iväg över dagen.

[Moon AppleGrey]
2023-09-19 17:53
2

#4: själv tycker jag om wasabinötter, och smaksatta dadlar.
Sour cola dadlar smakar som godis fast det är helt sockerfritt. 😁

TatsuOni
2023-09-19 17:56
2

#4 Jag gillar massa olika nötter, frukt och torkad frukt som godis 😋 Det äter jag betydligt oftare än bars.

[Moon AppleGrey]
2023-09-19 17:59
2

#6: själv kör jag mest på dadlar, wasabinötterna, och fryst bär och frukt, så som björnbär, passionsfrukt och mangobitar. 😋

Äter förstås även färsk frukt.

• Redigerat 2023-09-19 17:59 av [Moon AppleGrey]
TatsuOni
2023-09-19 18:14
2

#7 En smoothie med frysta bär är också gott 😋

Just nu så äter jag massa äpplen och physalis, eftersom att det växer utanför dörren typ 😛

TatsuOni
2023-09-30 12:45
2

Lunch efter min cykeltur.

PXL_20230930_104322432.jpg
Späckad med protein ifrån b la bovete, quinoa, hummus och tofu. Och med en massa grönsaker, örter, rotfrukter, avokado och kryddor som är bra för kroppen. Helt utan animalier!

Och eftersom att jag gjorde en stor sats, så ställer jag in resten i kylen och har färdig mat att äta i flera dagar 😋

• Redigerat 2023-09-30 12:49 av TatsuOni
[Moon AppleGrey]
2023-09-30 12:53
2

#9: ser gott ut. 😋

TatsuOni
2023-09-30 13:08
2

#10 Det är det 😋

[Moon AppleGrey]
2023-09-30 13:11
2

#11: det kan jag tänka mig. 😊

Blev sugen på hummus nu, men har tyvärr ingen hemma(!), och har ingen lust att handla mer den här helgen, så får unna mig det på måndag istället med bl.a kulpotatis och picklad rödlök. 😋

TatsuOni
2023-09-30 13:15
2

#12 Då har du något att se fram emot 😋

[Moon AppleGrey]
2023-09-30 13:15
2

#13: precis så. 😋