Ätstörning och ohälsosam träning
Hej!
Jag har under en period på 1 år tränat tvångsmässigt med ett för litet näringsintag.
Det har varit alltifrån simning, klättring, löpning och viss typ av styrketräning.
Det sista halvåret har jag nästan enbart löptränat sträckor på mellan 5 - 10km 4 dagar i veckan och utöver det gått ca 1 mil om dagen.
Jag har lidit av en ätstörning som gjort att mitt näringsintag varit bristfälligt och en hel natts sömn har inte existerat det senaste halvåret.
Jag förstår att mängden motion kan vara normal för en frisk person med goda sömnmönster och tillräckligt med näring.
Nu till min undran:
Jag har nu fått totalt träningsförbud från min läkare, jag kommer enbart få gå kortare promenader och göra lugnare form av yoga ett par gånger i veckan, detta ska jag hålla i minst 12 veckor.
För att sedan med hjälp av sjukvården trapp upp för att se hur min kropp reagerar.
Överträningen har lett till att min vilopuls gått rakt nedåt, problem med blodtryck, dåligt med sömn, ont i leder, och nu på senaste viktuppgång? vilket såklart skrämt mig.
När jag tog en paus från träningen 1 vecka för några månader sedan så rasade jag i vikt på 0 aktivitet, vilket också skrämde mig.
Vad har ni för erfarenhet av överträning? Och hur har ni hanterat träningsabstinens?
- Redigerat 2023-09-19 15:42 av TatsuOni
Jag tror att det skulle vara bäst om du helt lät bli att väga dig, eftersom att det verkar vara ett moment som stressar dig och får dig att må dåligt. Eller bara väga dig hos läkaren.
Träffar du bara läkare eller pratar du med en psykolog också? Jag tror att du skulle må bra av att reda vad som ligger till grund för det här. Ofta så ligger det något annat bakom kroppsfixeringen, som t ex trauma, dålig självkänsla eller något annat. En psykolog kan även hjälpa till att ge lite verktyg till hur du ska hantera dina tvångstankar om mat och träning.
Att hitta någon annan hobby som distraherar dig ifrån att tänka på träning och din kropp hela tiden, kan nog också vara bra.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag har också övertränat och haft ätstörning, blev mycket rädd när jag insåg vad som hände med min kropp, den rädslan gjorde att jag slutade träna rakt av och började äta som vanligt igen. Min kropp sa ifrån ordentligt och orken försvann.
Det är verkligen inte så lätt att sluta med tvångsbeteende därför kan det vara bra att få stöd av vården.
Jag har tagit bort ditt andra inlägg. Vi på Träning iFokus är för en hälsosam träning och livsstil. Vid ätstörningar och Ortorexi, så hänvisar vi till sjukvården och utbildad personal. Vi uppmuntrar inte till att träna när en läkare har sagt ifrån.
Vi har även denna regel på sajten:
"Det är heller inte tillåtet att ge råd om viktnedgång, i fall där det är uppenbart, att personen lider utav en ätstörning och/eller undervikt."
Detta är till både för att skydda personer som lider av ätstörningar och/eller ortorexi. Men även för att skydda andra användare som kan bli triggade utav ämnet.
Sedan så vill jag i all välmening säga att du behöver ta tag i det här på allvar, för det du håller på med är farligt. Du behöver professionell hjälp. Ett forum om träning är nog det sista stället du borde uppsöka, när du har en osund inställning till träning och din egen kropp och sjukvården har sagt att du inte får träna.
Jag önskar dig all lycka och att du kan få hjälp, för att kunna leva ett normalt liv, där du känner dig bekväm i din egen kropp som den är!
//Sajtvärden
- Redigerat 2023-09-21 13:02 av TatsuOni
Jag tog bort din andra tråd, då den hör ihop med denna och den information du har delat här. Skriv din tilläggsinformation och frågar här istället, så blir det lättare för folk att hänga med. //Sajtvärden