Träning iFokus

Träning

Etikett: tips-inspiration
Läst 85 ggr
Asti hasti
1

Att komma igång med träning?

Jag både vill och behöver träna mer.
Men varje gång jag ska träna hittar jag på olika ursäkter "men jag hade ju idrott i skolan idag" "Jag måste göra läxor" "jag gör det imorgon istället" och det slutar med att jag inte kommer iväg alls.

Jag tror att jag mest tycker att det runt omkring träningen är jobbigt, t.ex byta om och duscha. Sen är jag nog bara lat.

Kan lägga till att jag föredrar att promenera, springa och simma (det finns andra saker jag gillar men jag inte kan göra ofta, t.ex åka skidor).

Har någon något tips på hur jag kan komma igång?

Mvh 🐾

"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Undertaker]
3

Ta det i små steg för att få in rutinen. Du kanske bara byter om och behöver inte träna. Eller så förbereder du kläderna dagen innan så att du slipper ett steg. Alternativt inte byta om (beror på vad man gör och vad man brukar ha på sig). Förenkla stegen innan själva tränandet så att det inte känns som en lika stor tröskel.

[Moon AppleGrey]
2

Att komma över mentala spärrar är inte alltid så lätt, nej.

För att få in rutin med träningen så kanske det skulle var bra att ha ett specifikt träningsmoment.

Jag, t.ex, brinner för cykling, och lägger då mest fokus på just cykling (och spinning) framför löpning och yoga.
Hur mycket jag cyklar beror från dag till dag på vad jag känner att kroppen orkar med, och vad jag har tid till, men mitt mål är att cykla minst en gång per dag.
Så det är det enda "kravet" jag har på mig själv.
Om jag sedan har kört något yogapass eller övrig träning utöver det, så är det bara bonus.

#1: Bra tips.

• Redigerat 2023-09-17 11:52 av [Moon AppleGrey]
TatsuOni
2

Utöver de bra tips som du har fått, så tycker jag att du ska försöka sätta upp ett mål som du känner att du kan uppnå.

T ex "i en månad så ska jag utföra någon form av träning, tre gånger i veckan". Och känns det som att du inte orkar byta om, duscha eller ta dig iväg. Så ta bara på dig jacka och skor och ta en promenad som du är. Och klappa sedan dig själv på axeln och känn att "Jag har faktiskt gjort någonting. Och det gick bra, fast jag inte hade någon lust!".

Tröskeln till att börja ska helst vara låg och när man har kommit så långt som att få rutin på det, så kan man bygga på med mer.

Har du någon vän eller familjemedlem som du kan dra med på träning, så att ni kan peppa varandra?

Annars så kan du t ex skapa en egen träningstråd här eller hänga på i någon befintlig. Och skriv upp vad planen/målet är och "rapportera" tillbaka till oss hur det går. Då kan vi även heja på när det går bra och peppa när det känns motigt.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

• Redigerat 2023-09-17 12:01 av TatsuOni
[Moon AppleGrey]
2

#3: Exakt så. Precis hur jag tänker angående detta. 😀

Asti hasti
2

Tack för tipsen 😃

Mvh 🐾

"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Devya]
0

Det jag har gjort är att införa träningen in i min dagliga rutin. Nu är det kanske inte möjligt för dig men jag använder min cykel om jag ska till jobbet, affären, sjukhuset etc. På det viset behöver jag inte sätta in en tid som är specifikt för att bara träna. Jag har kommit i så bra form att jag knappt fattar det för det har varit så lätt.

Då detta inte var möjligt så fick jag bara tvinga mig själv att bara konsekvent. Oberoende vad för väder det var så joggade jag 5ggr i veckan. Då jag joggade fast det regnade så gav det mig en kick och en motivation till att fortsätta utan några ursäkter. Jag kände mig så stolt och jag tyckte om den känslan istället för den där känslan man får då man hoppar över något och ursäktar det med en dålig ursäkt:) Så gå ut fast det regnar, blåser etc. Det är ok om du kanske inte orkar träna fullt ut sen, minsta lilla ansträngning är bättre än ingenting kommer du att märka. :) Jogga typ i en lugnare takt om du inte vill springa snabbt. Viktigt att framförallt lyssna på din kropp och på vad den orkar.