bränna kcal
det här kanske är en jättedum fråga men visst är det så att om jag bränner tex 200 kcal på en löprunda så kan jag räkna bort de kalorierna av vad jag totalt har ätit? asså om jag äter 1000 på en dag så kan jag ta bort 200 så det blir 800 :)
Nej, så fungerar det inte alls. Du är för det första ingen ångmaskin och det finns inget som heter kalori in - kalori ut.
Det mesta du äter använder kroppen för att helt enkelt hålla sig igång. Blodomlopp, andning, hjärtslag, matsmältning mm. Och inte minst hjärnan bränner en del.
Väg dig en kväll när du går och lägger dig, och sen morgonen efter. Hoppsan, nu har du gått ner i vikt utan att knappt röra dig något.
Hur många kalorier du äter spelar mycket mindre roll än vilka kalorier du äter. Äter du godis med 1000 kalorier så är det inte samma sak som att äta t ex smör med 1000 kalorier.
Det finns väldigt mycket modern forskning nu om vikt, hälsa och mat. Läs på och försök och lära dig. Att svälta sig har inte gjort någon varken smal eller vacker.
#1: VA så det spelar ingen roll om jag tränar eller inte jag kommer fortfarande äta lika många kcal????😭😭😭
Du äter det du äter, du kan inte dra något från ditt intag.
Sedan hur mycket du gör av med beror på hur mycket din kropp använder, vilken ämnesomsättning du har, och hur mycket just din kropp behöver för att genomföra vissa aktiviteter.
Men jag anar att ditt inlägg handlar om vikt och då är inte just löpträning det viktigaste.
Om du styrketränar och bygger en massa muskler kommer din kropp att behöva mer energi varje dag för att underhålla blodflöde och andra processer.
Om du rör på dig kommer din kropp att bli starkare och du får bättre kondition, det kan också gör att din kropp använder mer energi för att hålla systemet igång. Du kan få en snabbare ämnesomsättning.
Men du kan inte "springa bort" en bulle, eller en läsk.
Om du däremot äter så lite som 1000 kalorier på en dag kommer din kropp att tro att det är svält (kom ihåg att din kropp är anpassad för ett liv för tiotusentalsår sedan när det tidvis var väldigt ont om mat) och gör allt för att sakta ner din ämnesomsättning. Den kommer att ta energi från musklerna i första hand. Sedan kommer den inte att underhålla hjärnan lika mycket för det är inte livsnödvändigt för att överleva. Den kommer att satsa mycket på att lagra fett, eftersom den inte vet när det kommer goda tider igen. Du kommer att bli mer sugen på sådant som innehåller snabba kolhydrater, för det är sådant som kroppen lätt kan lagra till fettreserver.
Jag gissar att du är väldigt ung så jag skulle starkt rekommendera dig att inte experimentera med svält, det kan få väldigt tråkiga följder för resten av livet.
Det viktigaste för dig nu är att lägga grunden till en hälsosam kropp. Det gör du genom att äta riktig mat, sova ordentligt och hålla dig i form med konditions- och styrketräning. Det behöver inte vara avancerade saker.
- Redigerat 2023-04-22 19:40 av Sindri
#2: Du bör fortfarande kontakta en läkare innan du försöker gå ner i vikt. Sedan så finns det många saker som påverkar hur mycket av det man äter som används av kroppen. Dels vad för ”form” av kalori men även hur din kropp är uppbygd påverkar din energiförbrukning och dina behov. Bara dra ner på kalorier är inget sätt som brukar funka för att gå ner i vikt. Men som sagt: Kontakta en läkare och expert inom området! Om du behöver gå ner i vikt eller vill ändra något så får du då professionell hjälp. Den är mycket effektivare än att man leker runt med mängden kalorier man äter och tränar.
Träning är även bara effektivt om du äter nog och det din kropp behöver. Annars sliter du bara ut dig och kommer orka allt mindre. Dessutom får du tänka på att när du tränar bygger du upp muskler vilket väger mer än fett: Det är inget dåligt! Men om du får för dig att äta ännu mindre bara för att vikten på vågen går upp är det farligare än det redan är att leka med sin ämnesomsättning. Muskler förbrukar även mer energi men som sagt behöver du rätt kost (framförallt nog med mat) för att kunna bygga upp muskler.
Men snälla fokusera inte på MÄNGDEN du äter. Och absolut inte i form av kalorier utan att du har kunskap kring ämnet. Kalori är inte motsvarande kalori. Det kommer bara förstöra dig och din kropp.
Hej888, ditt exempel med att du äter 1000 kalorier per dag låter sjukt lite, om du är äldre än 12 år. Du har väll inte ätstörning???
Går du till en husläkare får du det generella svaret som är ganska sant, att det är (kalorierna i det du äter) minus(-) (energin du gör av med) som bestämmer om du ligger på pluss eller minus i energibalansen.
Sindri har rätt i att de flesta kalorierna hos människor och däggdjur går åt till att hålla värmen och och kroppens funktioner i gång. Var vi reptiler som inte värmde oss med energi från mat, då hade vi kunnat äta var annan vecka.
Sindri har fel i att motion inte spelar roll för att bränna kalorier från mat. All fysisk aktivitet spelar roll. Sedan är det nog så att de flesta äldre gummor (som jag tror Sindri är) och gubbar motionerar så lugnt att det inte märks så mycket på deras kroppar och deras ämnesomsättning, men gamla har svårare att läka efter idrottsskador så det kanske ska vara lugnt för dem.
Du bränner mer kalorier på ett konditionsträningspass än på ett styrketräningspass, meeen…
En 70-kilos kropp med massor med muskler bränner mycket mer kalorier än en 70-kilos kropp utan muskler men med mer fett.
Kombinera därför både styrketräning och konditionsträning.
Ät ordentligt med mat utan att stirra dig blind på kalorier, men ät nyttig mat. Ät istället nyttiga kolhydrater (långsamma komplexa) och nyttigt fett (fleromettat). Protein bör vara från flera olika vegetabilier pluss yoghurt eller animaliskt protein för att få i dig alla Aminosyror.
Livsmedelsverket har bra vetenskapliga kostråd. Deras kostråd baseras på tusentals studier.
Det finns massa dieter och anhängare av dessa brukar bli arga när man rekommenderar vetenskapligt grundade råd från livsmedelsverket, men det säger mer om dem än om livsmedelsverket.
Är Beyonce snygg? Ja, för hon har både vältränade muskler och ett lager med fett ovanpå som gör henne kurvig och fin.
Motsatsen till Beyonce är anorektiker som saknar muskler, saknar underhudsfett och saknar kurvor. Man blir ful av av att äta anorektiskt.
- Redigerat 2023-05-11 05:30 av NiklasTyreso
#5: Hörrödudu! Gärna tant men inte gumma (än) 😂
#6: Sorry Sindri. Menade inget illa.
#7: 😊