April-utmaning
I april har jag en utmaning för mig själv för att komma igång med träning igen. Varje dag ska jag göra lika många armhävningar som dagens datum.
1 första dagen
2 andra dagen
Etc
Ända upp till 30 st sista april.
Om inte matematiken sviker blir det sammanlagd 465 st över hela månaden, eller ca 15 per dag. Rimligt och ganska lagom jobbigt tror jag.
Mvh // Johan
- Redigerat 2021-04-04 10:41 av johan

Då hänger jag på och börjar med 4 eftersom att det är den fjärde idag.
Stolt ägare till tre La permer

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14
#0:
Du får en bättre träningseffekt om du går till väga på ett annat sätt. Du börjar med att göra så många armhävningar som du klarar, utan att ha ett mål. Sen vilar du 2 minuter och gör igen så många som du klarar och sen en tredje gång. Sen vilar du den muskelgruppen i 2 dagar. Du får se att du redan om 2 veckor kommer att klara mer än första gången. Efter ett påfrestande träning behöver musklerna vila och det är under viloperjoden som musklerna bygger upp sig. Sen ska man träna hela kroppen jämt och inte bara armhävningar.
Jag blev just färdig med mitt träningspass, som varade i 2 timmar:
Armhävningar på knytnävarna: först 28 stycken, sen 20 och sen 15.
Therabandövningar med guldbandet för överkroppen.
Att luta sig med ryggen mot en vägg med benen i 90 graders vinkel i 7 minuter.
Magmuskelövningar i olika variationer, sammanlagt 350 stycken.
Therabandövningar för benmusklerna.
Hantelövningar.
Nu blir det 2-3 dagars paus till nästa träning.
#12: Att få igång rutinen var viktigare än styrkan. Promenerar även ca en timme varje dag och har gjort i många år.
Annars tycker jag en trappa med övningar är bra. Typ 20 sit-ups, armhävningar, benböj, sedan 19, 18… ner till 0. Tar kanske 10-15 minuter och man får både flås och mjölksyra.
Mvh // Johan

15 armhävningar,Klarar fortfarande av att göra dem utan att vila och dela upp dem.

#12 För mig siom aldrig gjort en armhävning på cirkus 45 år och inte skulle ha kommit på tanken att göra det är utmaningen att öka på med en varje dag en bra utmaning.
Vi får väl se vad det hela utmynnar i efter den här utmaningen.Jag har från att endast promenera minst en timme per dag börjat träna betydligt mer än vad jag gjort i mitt 60 + liv.
#15: Ja, utmaningar är ju som bäst när dom är jobbiga och utmanande, men också helt rimliga om man anstränger sig.
Mvh // Johan
#13:
Men om du startar med 1 armhävning den första dagen, 2 den andra dagen osv. börjar du först att träna i slutet av månaden.
På tiden när jag var ung och tränade karate, brukade min karatelärare fråga nybörjarna "om du klarar 100 armhävningar och gör 90 stycken, hur många % har du då gjort?". Alla svarade 90 %. Sen sa han att det är fel, att de bara har gjort 10 %, för träningen börjar först så riktigt med de sista som man klarar av. Man måste gå till gränsen av vad man orkar för att göra riktiga framsteg.
Det är bättre att bara träna 2-4 ggr i veckan och verkligen träna allt vad man orkar än att träna varje dag och aldrig gå till gränsen. Att gå till gränsen varje dag utan vilodagar är heller inte bra, för att man "tränar bort" musklerna.
#15:
Respekt för att du börjar att träna i den åldern. Jag är också en bra bit över 60, men jag tränar sen över 40 år.
Det är upprepningarna av som gör susen, dvs. int bara en omgång armhävningar, utan 3 omgångar. Sen är det alltid bra att träna alla muskelgrupper. Om man bara gör en enda övning blir det obalans i musklerna och det kan leda till förspänningar.
#17: Stämmer säkert, men du missar fortfarande att poängen inte nödvändigtvis är ökad styrka i armarna, utan att skapa en rutin och mentalt fullfölja. Då blir det roligare att det är samma antal som dagens datum.
Mvh // Johan

#18 Nu är det ju inte armhävningara i sig som är aprilutmaningen utan att från att inte gjort några får jag nu in rutinen att göra armhävningar.Vi får väl se om jag kommer att fortsätta göra armhävningar eller om det blir något annat.
#19:
Det är ju inte bara styrkan som jag menar, utan även kondition, uthållighet och regeneration. Tränar man i 2 timmar, tränar man allt. Men när du har kommit till början av nästa månad och bara gör en armhävning första dagen och sen fortsätter med 2, 3, osv. är det som om du inte skulle träna alls och det som du har uppnått förra månaden försvinner igen.
Man alla ska träna hur dom tycker att det är roligt. Om man inte har roligt, försvinner motivationen. Men framgångar kan höja motivationen att höja träningen. För mig är mental fullfölja att fortsätta med en övning även om det känns som att man inte orkar mer. Man tränar på så vis också sin mentala styrka.
Ett exempel på mental styrka är Frida Hansdotter, när hon stod i den här ställningen i 26 minuter i mästarnas mästerskap och fördubblade det gamla rekordet, fast hon sa att det kändes att hon inte orkar mer mycket tidigare:
https://www.youtube.com/watch?v=e6d9v2mpJQg
När jag tränar, brukar jag stå så här i 7-8 minuter, men ibland när jag känner att jag har en bra dag, går jag till gränsen och klarade 10 minuter för ett par veckor. För mig är det roligt, att jag som pensionär skulle ha kommit på plats 3 och slagit alla betydligt yngre killar som var ex elitidrottare. Men Hansdotters rekord kommer jag nog aldrig att slå. Kanske det gamla rekordet, om jag har en bra dag?
Det är när man går till sina gränser, som kroppen utsöndrar lyckohormoner, som dopamin och serotonin och olika endorfiner, speciellt när man har någon sorts framgång i träningen, t.ex. tagit nytt personligt rekord.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#20:
En bra grej är de s.k. therabanden. Dom kan man träna hela kroppen med och det är inte lika påfrestande för lederna som t.ex. att lyfta hantlar. Dom är mycket lämpliga till att stabilisera de muskler som stabiliserar lederna. De finns i olika styrkor och kostar inte mycket pengar.

#21 Jag kommer inte att börja på ett dettta är en APRIL utmaning.Vad som händer i maj får vi se.
Vår roddmaskin sa tack och hej häromdagen och en ny är på ingång så förhoppningsvis ska jag komma igång med rodd också.Två omgångar hantlar är inköpta för de som vi hade var för tunga för mig.
#23:
Det finns hantlar med utbytbara skivor, som du själv kan variera vikten med. Håller tummarna för dig att du fortsätter i maj.

#24 Vi har såna men jag gillar dem inte,RUSTA hade pris på såna som jag ville ha så min man köpte till mig.

16

17

18

19

20

Repetitioner
Din styrka
Under 13 armhävningar
Ajdå! Din överkropp är inte särskilt stark – inte ens för en kvinna på 60 år.
13-14 armhävningar
Din styrka motsvarar en kvinna i 60-årsåldern.
15-17 armhävningar
Din styrka motsvarar en kvinna i 50-årsåldern.
18-20 armhävningar
Din styrka motsvarar en kvinna i 40-årsåldern.
21-22 armhävningar
Din styrka motsvarar en kvinna i 30-årsåldern.
23-24 armhävningar
Din styrka motsvarar en kvinna i 20-årsåldern.
Över 24 armhävningar
Grattis! Din överkropp är superstark – även för en kvinna på 20 år.

21

Gjorde 22 armhävningar igår men glömde skriva in det.

23

24

Johan hur går det med dina armhävningar?
Jag har missat fler dagar. :(
Så varje gång du postar din siffra blir det en påminnelse till mig att det är svårare än man tror att göra något fysiskt ganska enkelt varje dag.
Mvh // Johan

#37 Jag gör det direkt på morgonen innan jag gått ur sovrummet.Har alla träningsredskap plus gympamatta framme i sovrummet hela tiden så det är enkelt att komma ihåg.

25

26

27

28

29

Sista dagen med armhävningar avklarat.30 armhävningar.

En bra utmaning.Nu blir det en ny i maj.