Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 208 ggr
Pyttelite
0

Springer en engelsk mil varje dag

Linda Forss nyårslöfte är att springa minst en engelsk mile per dag, hundra dagar i sträck. Så nu ger hon sig ut på gatorna oavsett väder och vind.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/springer-lite-varje-dag-oavsett-vader

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Linda Forss nyårslöfte är att springa minst en engelsk mile per dag, hundra dagar i sträck. Så nu ger hon sig ut på gatorna oavsett väder och vind.
johan
0

Jag förstår inte riktigt utmaningen? 1,6 km är ju nästan ingenting.

Är det att göra något även när det känns motigt som är utmaningen?

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#1: Från att inte springa något alls och springa varje dag (det står minst) i artikeln är trots allt en prestation.

Speciellt om det gäller ute i regn och rusk, mörker och kyla.

Diät säkert varvid att springa varje dag men jag tycker att det är en bra utmaning som troligen ger en förbättrad hälsa på sikt.

johan
0

Iofs. Man är så van bara vid att ”utmaning” innefattar något som dom flesta inte skulle klara.

Men jag tvivlar inte på att det är bra både för hälsa och självdisciplin.

Mvh // Johan

sp0ngeb0b
1

"Utmaning" handlar väl enbart om vad som är en utmaning för den som ska utföra det? En utmaning för mig kanske inte är en utmaning för en annan. Att springa 1,6 km varje dag hade definitivt varit en utmaning för mig, på många sätt, och säkert för många andra som aldrig eller sällan konditionstränar. Medan det hade varit lekstuga för en elitlöpare. :) Tycker det verkar vara en rolig utmaning, jag har själv funderat på att göra detsamma men på grund av skador och andra hälsoproblem hade det troligtvis inte funkar att springa varje dag. Jag får hitta en annan utmaning.

johan
0

#4: Absolut. Så är det. Men det är ganska sällan det ger inslag på TV om en utmaning som de flesta klarar av.

1,6 km är ungefär den sträcka som lopp för 4-5 åringar springer. Så det handlar verkligen inte om att vara elitlöpare.

Det förändrar inte att det kan vara bra och viktigt. Men för dom allra flesta är det nog mer en mental än fysisk utmaning. Det behöver inte göra den mindre värd.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#5: Nu står fet fortfarande minst 1 engelsk mil.

Jag var en åretruntckkate och löpare under många år och jag kan tala om att oavsett sträcka är det en utmaning att cykla eller springa i ur och skur oavsett väderlek - både en fysisk och mental utmaning.

Försök att cykla/springa på oplogade vägar eller i 20 minusgrader oavsett sträcka.

johan
0

#6: Jo jag såg redan första gången att det stod "minst". Men vad spelar det för roll?

Jo, jag vet att det är jobbigt att ta sig ut varje dag. Jag försöker "minst" promenera varje dag och det är inte helt enkelt när vädret är skit och man hellre vill lägga sig i soffan. Men det är ju fortfarande mer en utmaning för viljan och pannbenet än att det är jobbigt att gå en promenad. Ibland är det helt externa faktorer som gör att det inte kan bli av. Så 100 dagar är absolut vara knepigt, det är inte det jag säger. Det enda jag menar är att 1,6 km inte lät som en så stor utmaning att man förväntade sig ett nyhetsinlägg på landets största TV-kanal.

Min "streak" har som bäst varit 51 dagar för vad som Apple Watch räknar som 30 minuter träning, ca 500 aktiva kcal och 12 timmar där man rört sig minst några minuter. Det räckte med en heldags bilresa för att förstöra den streaken. Men hade det varit viktigt för mig att nå 100 dagar hade det varit ganska enkelt att lösa.

Mvh // Johan

Pyttelite
1

#7: Det är fysisk ansträngning att springa i snö eller extrema kallgrader sen att det inte är en maraton är väl en annan sak.

Det gäller ju att hålla sig frisk oxå och inte göra sig illa.

Dellestrand utmaningar har ju med psykologiska spärrar att göra och inte kroppsliga.

• Redigerat 2021-03-10 15:04 av Pyttelite
sp0ngeb0b
1

#7 Kan väl hålla med att det inte är något revolutionerande svårt, vilket man som du säger kanske förväntar sig av en stor nyhetssajt. Men det var kanske nyhetstorka den dagen, eller så ville de inspirera med en utmaning som många kan tänka sig att anta.

johan
0

#9: Absolut. Och det finns utan minsta tvekan ett stort värde i att genomföra en sådan utmaning, även om den bestod av att få på sig skorna och gå runt kvarteret.

I slutändan handlar det nog mest om hur utmaningen formuleras. Är utmaningen att pressa sig själv att göra något som är bra för dig under en lång tid, eller är det att springa en kort sträcka. Beroende på hur man presenterar det kommer den nog tas emot med helt olika former av respekt.

Mvh // Johan