Spenat snart på dopinglistan?
Ni känner säkert till Karl Alfred som får superkrafter när han äter spenat. Spenat innehåller Ecdysteron, ett fyto steroidhormon som också säljs som kosttillskott.
Nu har ett universitet i Berlin tillsammans med World Anti-Doping Agemcy och andra anti doping laboratorier undersökt ämnet och effekten var så stark att dom som gjorde studien rekommenderar att sätta ämnet på dopinglistan. Det har redan tidigare gjorts in vitro och djurstudier som kom fram till att effekten är starkare än hos somliga förbjudna anabola steroider.
Deltagarna i studien tog flera olika doseringar och det fanns en placebogrupp. Skulle man äta den mängden spenat som behövs för att uppnå samma dosering Ecdysteron som deltagarna tog som kosttillskott, skulle man behöva äta mellan 4 och 16 kilo spenat varje dag, så man har nog ingen signifikant anabol effekt bara av att äta spenat. Men om ämnet kommer på dopinglistan antar jag att man mycket väl kan testas positiv om man äter spenat.
https://www.fu-berlin.de/presse/informationen/fup/2019/fup_19_193-studie-spinat-substanz/index.html
Tror inte att jag skulle vilja äta spenat igen, om jag försökte trycka i mig 4+ kg i några dagar 😅
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#1:
Det skulle heller inte vara hälsosamt, för du skulle ta upp mer nitrat och ämnen som minskar upptagningen av järn än vad som är bra för kroppen.
Men jag har börjat att testa spenatextrakt som kosttillskott och tar det sen 9 dagar. På burken står det 2-4 kapslar om dagen. Jag tar den lägre doseringen (2 kapslar) vilket motsvarar 50 mg Ecdysteron och börjar redan känna effekt av att ha mer kraft. Även optiskt kommer musklerna redan fram bättre. Jag har inte ändrat på träningen. WOW 😊
Ecdysteroider är en ganska outforskad grupp av steroider, så jag tror det är bra med försiktighet. Ingen vet vilka biverningar som kan finnas.
Män har naturligt mer av steroiden testosteron och den vanligaste dödliga cancerformen hos män är därför prostata-cancer.
Min far dog av en prostatacancer som läkarna tog 7 månader att diagnosticera, precis innan han dog.
Så, jag håller mig borta från testosteron och andra steroider som skulle kunna påverka risken för prostata-cancer.
Anabol effekt ser ut att finnas enligt den senaste studien på den medicinska databasen pubmed:
"Arch Toxicol
. 2019 Jul;93(7):1807-1816. doi: 10.1007/s00204-019-02490-x. Epub 2019 May 23.
Ecdysteroids as non-conventional anabolic agent: performance enhancement by ecdysterone supplementation in humans
Eduard Isenmann 1 2 , Gabriella Ambrosio 3 , Jan Felix Joseph 3 4 , Monica Mazzarino 5 , Xavier de la Torre 5 , Philipp Zimmer 1 6 , Rymantas Kazlauskas 7 , Catrin Goebel 7 , Francesco Botrè 5 8 , Patrick Diel 1 , Maria Kristina Parr 9
Affiliations expand
PMID: 31123801 DOI: 10.1007/s00204-019-02490-x
Abstract
Recent studies suggest that the anabolic effect of ecdysterone, a naturally occurring steroid hormone claimed to enhance physical performance, is mediated by estrogen receptor (ER) binding. In comparison with the prohibited anabolic agents (e.g., metandienone and others), ecdysterone revealed to be even more effective in a recent study performed in rats. However, scientific studies in humans are very rarely accessible. Thus, our project aimed at investigating the effects of ecdysterone-containing products on human sport exercise. A 10-week intervention study of strength training of young men (n = 46) was carried out. Different doses of ecdysterone-containing supplements have been administered during the study to evaluate the performance-enhancing effect. Analysis of blood and urine samples for ecdysterone and potential biomarkers of performance enhancement has been conducted. To ensure the specificity of the effects measured, a comprehensive screening for prohibited performance-enhancing substances was also carried out. Furthermore, the administered supplement has been tested for the absence of anabolic steroid contaminations prior to administration. Significantly higher increases in muscle mass were observed in those participants that were dosed with ecdysterone. The same hypertrophic effects were also detected in vitro in C2C12 myotubes. Even more relevant with respect to sports performance, significantly more pronounced increases in one-repetition bench press performance were observed. No increase in biomarkers for liver or kidney toxicity was noticed. These data underline the effectivity of an ecdysterone supplementation with respect to sports performance. Our results strongly suggest the inclusion of ecdysterone in the list of prohibited substances and methods in sports in class S1.2 "other anabolic agents"."
#3:
Intressant att man använde samma kosttilskott i studien med samma dosering som jag använder mig av. Här finns studien med fulltext:
https://iris.uniroma1.it/retrieve/handle/11573/1291269/1185002/Botrè_Ecdysteroids-as-anabolic.pdf
Nu ska du veta att det finns en stor skillnad mellan de olagliga anabola steroider som du pratar om och om fytosteroiden ecdysteron. Anabola steroider binder till androgenreceptorn. Det leder till en expression av androgenreceptorn och till oönskade och farliga biverkningar.
Ecdysteron binder dock till östrogenreceptorn, som du kan läsa i studiern och har därför inte dessa biverkningar. Tills nu har man inte hittat biverkningar i de studier som finns. Det ändrar heller ingenting på de egna hormonerna. Jag är ingen dumskalle som inte informerar sig innan jag testar någonting.
Men det finns rapporteringar, (som jag dock inte lyckades att verifiera om de stämmer pga inga källhänvisningar), att Ecdysteron har andra positiva hälsoeffekter, t.ex. på blodsockret, blodfetter och kolesterol, vad som antagligen beror på en bättre ämnesomsättning.
Egentligen använder sig växter av Ecdysteron för att försvara sig mot larver. Där binder ämnet till Ecdysonreceptorn (som inte förekommer hos människan) och leder till att det snabbt blir puppor av larven. Hos människor höjer det proteinsyntesen.
Effekterna som jag tills nu kan bekräfta är att man har mer kraft och mer energi. Efter träningen regenererar man sig snabbare. Den enda "biverkningen" som jag tills nu har haft är att matsmältningen fungerar bättre.
- Redigerat 2020-11-15 14:51 av Condor
Tillägg:
Här finns en studie med möss där ecdysteron hade osteoprotektiv verkning, dvs. skyddar benen och skulle kunna vara en möjlighet att behandla osteoporos:
Det är intressant, för det finns ett annat liknande växthormon som heter Ketosteron, som befinner sig i en växt som heter Cissus quadrangularis. En ört som sedan lång tid används inom den indiska ayurveda medicinen för att skydda bennen och läka brutna ben.
- Redigerat 2020-11-15 15:46 av Condor
#5:
Nu tar jag sen ungefär 4 veckor spenatextrakt kapslar och börjar att få superkrafter. Just brast mit guldfärgarde thera band när jag tränade.
Jag gillar att träna med thera band, för det finns så mycket man kan göra med dom och man skonar sina leder när man tränar. När jag började träna med thera band, började jag med svart, som ska vara för tränade män. Det bandet höll bara 2 veckor. Därför köpte jag silver, som ska vara för elitidrottare. Det bandet höll ett par månader. Därför köpte jag guld (det starkaste bandet) och jag trodde aldrig att jag skulle slita sönder det. Men idag tog jag kol på det.
Effekten av spenatextrakt kapslarna är starkare än jag trodde. Mina T-shirts och jeans börjar att kännas trångare. Min sambo tycker att det börjar att räcka snart. 😊
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu tar jag spenatextaktkapslarna i 7 månader och kan säga att de verkar bra och har inga biverkningar.
Min prestation har stigit ungefär med 30 % på dessa 7 månader. Ett exempel, när jag gör armhävningar på knytnävarna brukade jag förr klara mellan 20 och 25 vid första omgången. Mellan 15 0ch 20 vid andra omgången och mellan 10 och 15 den tredje omgången. Senast klarade jag av 32 stycken vid första omgången, 25 vid andra och 18 den tredje omgången.
Övningen som visas i klippet tog jag nytt personligt rekord i. Jag klarade 11 minuter, dvs. att jag bara har en minut till att klara för att komma på plats 2 efter Frida Hansdotter och bara 2 minuter till för att klara det gamla rekordet som låg på 13 minuter, innan Frida Hansdotter fördubblade det. Med tanke på att jag nog är dubbelt så gammal som sportstjärnorna som deltog, kan jag vara nöjd. 😊
Idag klarade jag 13 minuter och 30 sekunder. Skulle jag ha deltagit i mästarnas mästarskap (inlägg 7) skulle jag ha kommit på plats 2 efter Frida Hansdotter och skulle också ha slagit det gamla rekordet. 🙂
Sent svar, men kul att du hittat något som fungerar för dig.
Wikipedia nämner att vissa studier visat på anabol effekt, men jag tror inte jag såg något som stödjer påståendet att det inte verkade på det testosteronsystemet, utan på östrogensystemet. Stämmer det?
Jag stoppar inte i mig anabola steroider, men däremot withanolider från ashwaghanda (odlar egen). Withanolider har liknande kemisk struktur som steroider:
https://en.wikipedia.org/wiki/20-Hydroxyecdysone
https://en.wikipedia.org/wiki/Withanolide
#9:
Här finns en studie t.ex.:
https://www.bisp-surf.de/Record/PU201308005822
"Cells were fixed and myotube diameter was determined utilizing glutaraldehyde-induced autofluorescence and morphometry. The treatment of the cells with ecdysterone resulted in an increase of the myotube-diameter. This stimulation could be antagonized by an antiestrogen, which suggests an estrogen receptor mediated mechanism."
Här rapporteras det om en annan studie:
https://gannikus.de/medizin/ecdysteron-sollte-spinat-wirklich-auf-der-wada-dopingliste-stehen/
som jag översätter ur:
"Det visades att verkningsmekanismerna var oberoende av aktiveringen av androgenreceptorerna. Snarare orsakades effekterna av aktiveringen av östrogenreceptorn beta. Som ett resultat föreslog de för sin klient, WADA, att växtämnet skulle ingå i listan över förbjudna ämnen."
Här rapporteras det om en studie som undersökte biverkningar:
https://www.yunos.de/blogs/yunos-magazin-1/ecdysteron-naturliches-anabolikum-zum-muskelaufbau
Översättning:
"Biverkningar från att ta ecdysteron hittades inte i studien av Freie Universität Berlin. En överdos kan dock orsaka tillfälliga mag- och matsmältningsproblem."
Jag har själv inte haft biverkningar fast jag tar ämnet sen 2 år. Men jag konstaterar att man regenererar sig snabbare efter träningen och att träningen ger mer effekt. Om jag någon gång inte har kunnat träna på ett par veckor, pga någon skada, har ämnet inte gett effekt. Utan träning förlorar man styrkan som man tränade upp i samma mått som om man inte skulle ta ämnet.
Det är det som är skilnaden mellan Ecdysteron och anabola steroider, att Ecdysteron bara fungerar i samband med träning.