Ser inga resultat
Jag började träna för 2 månader sedan men ser inga resultat. Jag tränar minst 3 gånger i veckan, men oftast 4. Jag tränar hårt varje gång, ser till att alltid vara trött i kroppen efteråt och jag är oftast öm i musklerna dagen efter. Börjar bli frustrerad då jag inte ser någon förändring i spegeln :(
Hur sköter du kosten? Utan rätt näring byggs varken muskler eller kondition.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#1 Jag är väl inte så jätteinsatt i kost men jag tror inte att jag äter så onyttigt. Brukar äta mackor, gröt eller sojayoghurt till frukost. Lunch och middag blir oftast pasta/ris med någon sås på sojasubstitut och grönsaker till
brukar det inte vara svårt att se resulltat själv men att andra se, det ?
Vad för resultat är du ute efter?
Jag såg inga resultat förr när jag styrketränade, och då menar jag resultat i form av att bli starkare och kunna lyfta tyngre. Det var dock troligtvis för att jag åt för lite mat. Nu har jag börjat träna hårdare och äta mer och jag har ökat jättemycket i styrka. De första månaderna ökade jag vikterna nästan varje pass. Man behöver äta ordentligt för att bygga muskler 🙂
#2 av: Wilola
Oj, är du vegan eller vegetarian? Då måste du verkligen vara väldigt insatt i kost för att inte få bristsjukdomar, speciellt om du tränar mycket.
Jag skulle må jättedåligt på den kost du äter. Och absolut inte få en fin kropp. Snarare tunn-form. Vill anknyta till en annan tråd du startade om trötthet, beror säkerligen också på kosten.
Det finns både en vegan- och en vegetariansida på iFokus, tycker du skall fråga där om träning och kost.
#5 Det där är inte alls sant. Jag är vegan sedan tre år tillbaka och har aldrig tänkt nämnvärt på kosten och har aldrig egentligen haft problem med träning, viktnedgång, energi eller muskelbyggnad. Och de få problem jag har haft har jag haft sedan innan jag blev vegan. Problemen är det jag skrev högre upp om muskelbyggnad men det var likadant innan jag blev vegan, och det var ju som sagt inte pga kostvalet då jag numera äter mer och har byggt massvis med muskler. Och har även haft lite problem med trötthet vilket visade sig vara brist på järn men jag hade samma problem innan jag var vegan också.
Det enda man måste känna till om man äter lite eller inga animalier är att man behöver ta B12-tillskott. Sedan kan det så klart vara bra att veta vilka vitaminer och mineraler som kan vara lättare att missa som vegan, men man behöver inte vara kostvetare eller dietist för att veta hur man äter hälsosamt som tränande vegan.
Jag tränar exempelvis just nu tung styrketräning 3-4 ggr/vecka och löpträning lika många gånger och jag tänker inte nämnvärt på hur jag äter, mer än att jag undviker skräp och tar proteintillskott. Jag bygger muskler och jag förlorar fett. Har inga problem att lägga på mig heller om jag vill det. Jag är precis som vem som helst bara att jag inte dödar och utnyttjar djur för mina smaklökars skull.
Tycker att du borde låta bli att sprida falsk information och skrämma folk som äter eller vill äta vegetariskt eller veganskt. Väldigt onödigt. Denna kost fungerar jättebra för mig och många andra, jag mår super, men jag förstår att den kanske inte är för alla och så är det med alla kosthållningar. Därför är det ganska onödigt att berätta att du skulle må dåligt av den kosten då det skiljer så mycket från person till person.
Vad tråkigt att du blir så arrogant, jag försöker verkligen inte skrämma någon, eller sprida någon sorts falsk information. Jag säger att JAG skulle må dåligt på den kosten, inte att MAN mår dåligt.
Det är jättebra att du har sån tur och kan äta veganskt utan att behöva tänka på vad du äter. Alla är inte så lyckligt lottade. Jag har sett flera exempel på folk som ätit veganskt eller vegetariskt och inte haft koll på kosten, man kan må dåligt av det utan att träna. Jag tycker det som TS skriver ser lite "tunt" ut att träna på. TS har också i en annan tråd klagat på trötthet och det kan tyda på näringsbrist.
Jag tipsar också TS om att skriva inlägget på Vegan eller Vegetariskt i fokus då jag vet att det finns många som tränar på sån kost och mår jättebra.
Det viktiga är väl att försöka hjälpa TS med olika tips för att hitta ett sätt att träna och äta så att hon mår bättre.
Jag är över 40 och sluta äta kött,kyckling när jag var 6-10 år varför undra många och än idag kan jag bara säga för att jag inte tycker om att tugfa på det. Korv och fisk är något jag aldrig ätit så länge jag kan minnas så innan jag var 6 år. Jag var som 4 aldrig behövt tänka på vad jag äter nu träna inte jag på gym utan jag red tävla i hoppning och hade 4 hästar så var väldigt stark i kroppen. Det är nu när jag kommit in i fasen klimatet då jag för första gången tar prov för verkligen kolla om jag hade några brister völdigt lågt järn så fick dropp dåligt på b12,D vitamin var allmänt dåligt på mycket så fick en liten lusta på vad jag skulke köpa och äta mer av. Det är rätt mycket jag inte tänkt på lite äh jag mår ju bra men det visa sig att man behöve visst putta upp lite vitaminer så mår man visst lite bättre 😉 😊
#7 Det är ju knappast själva vegankosten som är anledningen till att man måste hålla koll på kosten. Det måste alla om man vill ha specifika resultat, köttätare som vegetarian. Jag har hört talas om betydligt fler fall av brister och urkass kosthållning hos köttätare än hos veganer, och då hänger jag mycket på många olika veganforum på nätet. Visst, vissa vitaminer kanske är lite svårare att få i sig som vegan och B12 måste ju alla veganer ta. Men generellt äter veganer mycket mer grönsaker som innehåller en uppsjö av vitaminer samt fibrer, till skillnad från kött som t.ex. är extremt fiberfattigt. Jag tror personligen att TS problem kan vara för lite mat. Vegankost är ofta fettsnål så det är lätt att man äter för lite kalorier om man inte tillsätter mycket fett.
Gröt till frukost och olika grytor med ris till övriga målen låter som en utmärkt kost tycker jag! Kanske lägga till nötter/frön/nötsmör till gröten för energi och protein, och se till att där är mycket bönor, linser eller köttsubstitut i grytorna för proteinets skull. Alternativt lite mellanmål som t.ex. linskakor med jordnötssmör, bananer, proteinbars eller något annat lite nyttigare!