Överansträngt knä?
Hej gott folk! Jag började springa lite så smått den 19/4, och då hade jag inte sprungit på flera flera år. Jag började springa en söndag, och sprang sen tisdagar och torsdagar. För att göra en lång historia kort, så sprang jag inte så värst mkt de första gångerna och inte heller så långt. Total sträcka var kanske 3.2 km (japp.. jag är löjligt otränad! ) sista gången jag sprang (28/4) gick det väldigt bra, jag klarade att springa nästan hela sträckan. Men. När jag sen väl stannade så gjorde det såå ont i mitt vänstra knä. Jag har sen dess linkat fram, pratade med vc i måndags och de tipsade om inflammationshämmande tre gånger om dagen under en vecka. Käkat detta, och stundtals känns det bättre, men sen är jag igång och haltar igen. Känns som att det liksom är en öm punkt några cm nedanför knät. Även lite svullen på den punkten. Borde jag ringa vc igen, eller är det något jag får "träna" bort med sjukgymnastik typ?
Tycker du ska be att få komma till en sjukgymnast då de kan hjälpa dig att lista ut vad som är fel och vad som kan hjälpa. Jag har själv problem med knäna och har fått gå till sjukgymnast två gånger. Första gången måste de ha misstolkat vad problemet var då instruktionerna inte hjälpte. Andra gången fick jag underbar hjälp och är nu nästan problemfri. Just med knäna kan det vara jättemånga olika saker beroende på var, hur och när man har ont. Så det är svårt att svara på, men ditt låter inte alls som mitt så jag har tyvärr inga andra tips än så. Det enda är väl att det har hänt mig några ggr att jag fått ont efter att jag blivit klar med rundan, typ när jag väl har svalnat och blivit kall igen, då har jag några ggr fått så ont att jag knappt kan gå men det har försvunnit över natten. Varje gång det har hänt så har jag troligtvis sprungit längre än vad jag borde ha gjort, vilket troligtvis blivit lite av en överbelastning. Men som sagt har det gått över väldigt snabbt.
Förresten, har du inte redan provat kan du testa stretcha ut knäna typ en gång om dagen och speciellt om du tränar. Det var stretching som hjälpte mig då mitt problem är strama muskler/senor. Det är svårt att beskriva övningarna jag gör men här är några liknande övningar du kan testa. Skadar ju inte att prova tänker jag, skulle det hjälpa är det ju skönt. http://www.kall3.se/2014/09/12/min-rutin-mot-loparkna/
Tack snälla för dina inlägg! Kikade även på länken, såg också kanon ut! Var faktiskt nere på VC idag. Och jo, det var en inflammation pga överansträngning.
#3 Vad bra att du fick det kollat. Jag vet inte hur illa en inflammation är, men det låter som något som går över relativt snabbt. Så det är ju skönt ifall det är så! Jag har dragits med mina knäproblem i över tre år så börjar bli trött på dem nu. Hoppas det går över snart.
Nää, jag vet inte heller. Fick lite inflammationshämmande utskrivet, samt värktabletter. Så äter de 2 gånger om dagen. Tycker att svullnaden har lagt sig, och det är inte lika varmt på området längre. Men märker att jag blir "trött" i knät efter en dag på jobbet. Men nu kan jag ju iaf böja mig ner, eller ta på mig strumpan utan större bekymmer 🤣 Håller tummarna för att ditt ger med sig snart, förstår att det är tröttsamt!
Men vad skönt att du märker skillnad! Då får du ta det lite lugnt sen när du väl kommer igång igen så att det inte händer igen 😃 Inte kul att behöva vila när man väl har kommit igång bara för en sån sak.