Träning iFokus

Träning

Etikett: tips-inspiration
Läst 519 ggr
[MelliOO]
3

Komma igång med att träna

Hej! Jag är 13 år och känner mig som en soffpotatis. Blir jätteinspirerad av personer som tränar mycket och det ser så härligt ut! Problemet är det att jag inte vet hur jag ska börja, kanske jag är för ung? Vad vet jag, men skulle i alla fall vilja få bättre kondition och bli starkare genom enkla övningar hemma. Blev säkert ett lite rörigt inlägg men hoppas att ni kan hjälpa mig🙂 Tacksam för alla tips!!

sp0ngeb0b
1

Det finns många alternativ så det beror på vad du gillar.

Du kan börja med någon sport, finns ju supermånga att välja mellan och om du blir avskräckt pga att du är nybörjare vet jag att vissa klubbar är extra välkomnande mot nybörjare. 

Du kan gå ut och jogga i ditt närområde, det går ju att göra hur/när/var som helst. Bara se till att du har ett par hyfsade skor och spring gärna på mjukare underlag om du har möjlighet (t.ex. skog i stället för asfalt). 

Om du har något gratis utomhusgym i närheten kan du gå dit och träna lite där.

Om du har en cykel kan du cykla i ditt närområde. Superbra konditionsträning. 

Du kan gå och träna på gym/gruppträning med men det kan vara så att du är för ung. Tror dock det är vanligt att man får träna i din ålder om man har en vuxen med sig, så kolla vad som gäller på ditt lokala gym och fråga dina föräldrar eller annan person över 18 om de kan tänka sig att följa med om nu det behövs.

Det finns även videos på youtube med enkla styrkeövningar du kan göra hemma.

Lycka till!

Kvackis
1

Min dotter på 13 år brukar träna på gym några dagar i veckan. Men hon får inte gå dit själv utan jag måste med och kolla att det blir rätt.

Kram Kvackis ❤️