Träning iFokus

Träning

Etikett: tips-inspiration
Läst 1609 ggr
Mooniq
0

Aktivitetsarmband - sportklocka

Jag fick ett aktivitetsarmband av billigare sort -och jag bara älskar den. Den peppar mig att gå - mer o mer för varje dag. Jag har även appen Runkeeper i mobilen som jag alltid har aktiv när jag är ute o går/cyklar. 

Nu har jag börjat titta på lite dyrare armband/klockor och har fastnat för Garmin men läser även om Samsung, Fitbit & andra märken.  

Vilka har ni fastnat för? klocka eller "bara" det nödvändigaste i armbandet. Jag är vardagsmotionär som gör långa promenader och har även börjat cykla.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

sp0ngeb0b
0

Åh jag håller också på att undersöka aktivitetsarmband. Det jag vill ha i en klocka är att den mäter och loggar mina aktiviteter, räknar mina steg, pulsmätare och att den går att koppla ihop med en app i mobilen. Kanske kan man göra så med alla dock 🤔 jag har ingen aning för jag har aldrig använt en sådan förr. Men har läst att många är väldigt nöjda med Fitbit!

Mooniq
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Jag har kollat runt och nu köpt mig en Samsung Sport Gear. Dyr men wow vilken liten superdator jag har fått på handleden. Jag betalade 2.700 kr för klockan. 

Två av mina kollegor på jobbet har fitbit men har fått köpa nya pga att de inte tål fukt/svett. Så min första prio var att köpa en klocka som tål vatten.  Denna kan jag simma/duscha med om jag vill.

Den mäter enormt mycket och för mig är det en enorm trigger till att fortsätta och utöka min vardagsträning.  Jag är överviktig och har börjat med långa promenader, tagit fram cykeln och börjat cykla. Har även en crosstrainer hemma och klockan kan känna igen vilken träning jag gör och den mäter/bokför. jag kan även lägga in den mat/dryck jag äter och helhetsbilden blir otrolig. Den bokför min sömn, stressnivå, puls, brända kalorier, steg, den har gps så jag får även en karta över var jag gjort min promenad. Det finns flera bra tester så googla " test sportklocka" tex. 

Sen kan man via samsung gear byta utseende på urtavlan, vilket är barnsligt kul såklart. Man kan få färgskärm eller välja svartvit.  Klockan är kopplad till Samsung health - appen, som jag först tyckte var lite rörig men nu när jag petat runt i menyerna är helt ok och jag hittar en mängd data. 

Den tar emot samtal, sms, spotify plus massa annat - du ställer in vad du vill den ska meddela. Jag är enormt nöjd med denna klockan. 

http://www.samsung.com/se/wearables/gear-sport/SM-R600NZKANEE/

Lite kort från appen hur en promenad spaltas upp.

sp0ngeb0b
0

Åh tack för recensionen! Jag har en Samsung mobil och använder mig mycket av Samsung Health så detta märket kanske skulle passa bra för mig. Vet dock inte om det är värt med en sådan dyr klocka som första klocka, för man vet ju aldrig hur mycket man faktiskt kommer använda den. Det kanske finns någon billigare variant från samma märke? Jag får kolla upp det helt enkelt! Annars kan jag ju börja med en annan och byta upp mig sen om jag känner för det.

Jag har lite frågor, om du har tid får du gärna svara på dem 🙂

Ser att den mäter sömn, det gillar jag. Tror du det funkar även om man delar säng med någon? Har haft appar som mäter sömnen förr men då ska ju mobilen ligga i sängen så jag vet inte hur accurate det blir om man delar säng. Men detta kanske är bättre då den faktiskt sitter på handleden?

Mäter den puls via handleden eller har den pulsband som kommer med?

Hur funkar det med sms/spotify/gps och allt det där - behöver man nån form av simkort eller så till klockan? Antar att den kan kopplas till wifi men hur funkar det om man är utom räckhåll för wifinätverk?

Coolt att den känner igen vilken träning man gör! Är det bara att börja träna då utan att starta någonting?

Mooniq
0

den mäter puls och det är genom klockan som sömnen mäts - antagligen hur du rör dig och hur hög/låg pulsen blir. Så den mäter bara dig och via handleden. 

Det finns även aktivitetsarmband från samma märke - men det är lite mindre funktioner i ett armband än klocka om jag förstått det rätt.  Det viktigaste är att den är fukt/vattentålig, eftersom man svettas emellanåt. 

Klocka och mobil är kopplade via Bluetooth om du vill ha alla extrafunktioner igång - som sms, samtal - du kan svara via klockan - lite överkurs men coooolt - jag har inte aktiverat det. Jag har nästan inget extra aktiverat eftersom mobilen oftast är inom räckhåll. Däremot kommer jag att lägga mobilen hemma på morgonpromenaderna eftersom klockan har gps och höjdmätare - som sen överför datan till mobilen när jag kommit hem igen. Inget sim-kort. Om man kör spotify tror jag man får ha nån typ av öronpluggar - är lite osäker då jag inte är intresserad av musik när jag är ute, jag vill höra naturen, fåglarna och ev trafik. 

hemma kan den kopplas via wifi eller bluetooth till mobilen - något min gör automatiskt.  

Den ska känna igen när du börjar träna och vilken träning du gör men nu i början så kommer jag att starta promenad eller ellipsträning (crosstrainer).

googla eller gå in på samsungs sida och kolla de olika aktivitetsarmbanden. När jag kollat runt ett par dagar så lutade jag mer o mer åt klocka och köpte denna och jag är helt fast och den kommer att sitta på handleden hela tiden. 

Den laddas trådlöst - man lägger den mot en liten laddplatta och en full uppladdning från 0 - 100% tar ca 1.5- 2 timmar. Ju fler saker du har aktivt i klockan ju oftare får den laddas. jag har pillat, grejat, ändrat så idag har jag laddat den igen. Men med vanlig hantering så behövs den laddas var 3-4 dag. 

Jag tycker att den är dyr, men ser jag till mycket jag inte lägger pengar på så gjorde jag valet att köpa den - för den triggar mig att göra mer, helt enkelt. 

Sen gillar jag att Samsung Health-appen även har matregistrering, det blir en komplett app för mig där jag ser väldigt mycket data - det jag kan sakna är att de fokuserar på vikt - inte på mått. Med olika träning så är ibland mått viktigare än själva vikten. Nu vill ju jag såklart tappa vikt men jag mäter mig hellre på olika ställen på kroppen än stirrar mig blind på vågen.

Mooniq
0

Här hittade jag Samsung aktivitetsarmand. Förvisso ett ganska högt pris oxå men med många finesser och vattentålig. Skrolla ner på sidan i länken så finns en bra sammanfattning av vad den innehåller. 

https://www.komplett.se/product/943945/mobil/smartwatch/smartwatch/gear-fit-2-pro#

sp0ngeb0b
1

Tack så hemskt mycket för utförliga beskrivningar! Det hjälper jättemycket! Det verkar ju som att Samsung är ett riktigt bra märke vad gäller sånt här. Och jag hade aldrig tänkt på att vattentålighet om inte du hade skrivit det. Då ska jag börja jakten på mitt framtida aktivitetsarmband 😍

eli1991
1

Har garmin forerunner 30 och är jättenöjd 🙂 har haft den i ca 3 månader och funkar precis som den ska. Appen är bra och man kan delta i olika utmaningar mot andra vilket peppar mig. De funktioner jag använder mest är att se hur min sömn varit, kolla pulsen när jag tränar samt stegräknare. Man får även många utmärkelser i appen vilket motsvarar ytterligare. Älskar min garmin 😍

Mooniq
0

#7 eli1991 - visst är det härligt när man är supernöjd 🙂. Tror de flesta sportklockor har ungefär samma egenskaper och apparna i mobilerna är nog ganska lika oxå tror jag. Huvudsaken är att de triggar oss och att vi blir glada när dagen är slut att man gått långt, sovit bra och fått en mental klapp på axeln oxå. 

Även i Samsung health kan man vara med i utmaningar - men jag har inte aktiverat det.

Tokryck
1

Jag har en Fitbit charge 2 och är supernöjd. Har inga problem med svetten. Den är inte vattentät men är vattenresistent. Den mäter nattsömn, hur länge du sover i olika stadier. För kvinnor finns menscykeln, den väcker mig med vibrationer och betalar du lite får du träningsprogram. Förutom det ställer du in hur många steg per dag du har som mål, du kan ändra till olika träningsformer. Kostade runt 1400 på XXL.

Mooniq
0

#9 Tokryck - jo det är nog nödvändigt att de är vattenresistenta. Jag har 2 kollegor på jobbet som avverkat 4 Fitbit armband på 3 år - nu vet jag inte exakt vilket modell de har. Men svetten gör till slut att det ärgar inne i klockan - så vattenresistent eller vattentålig är nog nödvändigt när man tittar på armband/klocka. Kul att fler än jag är statistiknördar - jättekul med all info som man får. 

Nu äntligen har jag även börjat få ett bättre sömnschema och vaknar inte alls på ntterna som jag gjort i många, många år. Supernöjd 🙂