Träning iFokus

Träning

Etikett: utomhusträning
Läst 1283 ggr
lchfmika
0

Vad definerar en promenad?

Hej.

Jag har börjat gå hem ifrån jobbet för att få in en daglig motion. Det är lite över 7 kilometer och tar mig cirka en och en halv timme att gå hem. Jag har börjat använda en träningsapp för att loggföra min aktivitet med bland annat GPS och annan rolig statistik. Vad jag har problem med är hur jag ska definera min gång hem?

Jag har två val, antingen Promenad eller promenad (fitness). Promenad för mig är när man går lite saktare och ser sig omkring typ. Promenad (fitness) är för mig att man fokuserar på ett mål och går fort. Jag går i gensomsnitt 6 km/h enligt appen.  Hamnar det då under kategorin promenad eller promenad (fitness) tycker ni? Jag går så att jag blir svettig men är inte helt slutkörd när jag kommer hem.

nypisnina
0

Tycker att det låter som en rask promenad eftersom att du blir svettig, men det är svårt att säga. Fitness känns som en powerwalk typ. När jag går med powerwalks med hunden så delar jag upp tiden i två delar, säg att jag går en timma - då sätter jag en halvtimma på lugnare tempo och en halv timma på tufft tempo. Eftersom att jag låter hunden stanna då och då när han är kopplad så hinner jag hämta andan emellan, vilket gör min powerwalk lite lättare. Det kanske är något du kan göra med? För det låter som ett mellanting mellan fitnesspromenad och promenad.

MagArne
0

Det där är nog lite upp till dig att definiera och mest till hur du vill kategorisera träningen/promenaderna när du tar ut statistik. 

Jag cyklar mycket och kan definiera träningen enligt följande i min App. Cykling, Landsvägscykling samt Mountainbike

Cykling loggar jag cykelutflykter samt cykelpendling till/från jobbet på min hybridcykel.
Landsvägscykling loggar jag all cykling på min räcercykel. Även om jag tar racern till jobbet.
Mountainbike loggar jag turer på min MTB

På så vis kan jag t.ex. kolla upp hur många mil jag cyklade på min räcer eller MTB under 2016. Du skulle ju kunna göra något liknande med dina promenader.