Powerwalk
Detta är något jag vill börja med men jag har lite problem enligt familjen och det är * går sakta (men det går att träna upp tror jag) *dålig kroppshållning….fått höra att från midjan och ner ser det ut som om jag har muskler men upptill hänger det bara och det måste ju se för hemskt ut….Så vad/hur gör jag….jag tänker inte gå på gym utan tränar hemma…måste vara rakare i ryggen vet jag men måste jag träna mage också??
har du provat att gå med stavar? De hjälper mig rätt bra att hålla uppe kroppshållningen när jag går och cirkulationen blir även bättre i axlar, armar och bröstparti, man kan köpa fjädrande stavar och då får musklerna även sitt.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Angående hastigheten är det något man tränar upp. Vad som är snabbt för en är inte snabbt för en annan. Det gäller ju att man börjar utifrån sina förutsättningar och vad som funkar för dig.
Hållningen är viktig av en massa anledningar. Det är svårt att säga vad du behöver jobba på enbart med en beskrivning, men ja man ska träna både fram och baksida. Ännu viktigare är att träna de inre musklerna, som min sjukgymanast beskrev som "understället". Som #1 sa kan du kanske gå med stavar för att aktivera även överkroppen under promenaden. Men utöver det så är all form av bålträning bra för hållningen. Massa övningar finns på Youtube eller google, sök på tex Core work out, bålträning osv. Finns mängder du kan göra hemma.
Man kan lära sig att gå snabbare. Då jag träffade min vän så fick jag minsann lära mig att hålla jämna steg med henne. Hon är närmare 180cm och jag knappt 160cm, så det blir lite knepigt men nu efter några år har jag lärt mig och går automatiskt snabbare även utan henne. Mina andra vänner tycker jämt att jag springer numera!
Angående hållningen så är det lite knepigare.Det är visserligen bra att träna rygg och bröst, men det är också en vanesak. Jag brukade ha en väldigt dålig hållning men efter ett par år så har jag även lyckats ta itu med det. Något som hjälpte mig var höga klackar på skorna som automatiskt fick mig att räta på ryggen. Det är förstås inget som fungerar för alla men för mig fungerade det jättebra.