Nybörjare på detta
Nu blir det gym i alla fall. Där kan jag även simma om jag vill.
Men helt ny på detta.
- Vad bör man äta innan och hur långt innan? (vet att det är individuellt men bomba med tips ändå)
Jag ska träna nu för att gå ner det sista och sedan bygga lite muskler (inte som tex fitness men fastare kropp helt enkelt)
Kommer INTE köra med några kosttillskott.
Bomba på med andra tips och råd om ni har det :)
Allt som är bra att tänka på och veta! :)
Anledning med till att jag frågar är för att jag inte vill riskera att jag spyr/mår superilla xD
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vilka tider tränar du? Jag försöker matcha in träning med att jag äter frukost, lunch eller middag innan. Annars är det nog inte så viktigt vad man äter innan eller efter om man inte satsar hårt på styrketräning. Ät nåt som du vet att du får energi av helt enkelt. :)
Nej man kanske inte behöver trycka en chipspåse innan. Men vanlig mat eller ett mellanmål som du tycker om. Det som är viktigt om man vill bygga muskler är protein, så försök att få i dig nåt proteinrikt innan/efter träningen.
Många laddar med kolhydrater innan. Men senast 1.30 minuter innan konditionsträning.
#3 Nej var inte det jag syftade på utan mat :) (räknar inte in chips där) :)
Tips på något proteinrikt? =) (ägg fungerar inte för mig dessvärre)
#4 Tips på något med kolhydrater som inte är onyttigt? =)
#5 Tyvärr inte hehe.
Jag åt min vanliga kolhydratsfattiga kost innan träning och proteindrink efter.
#6 Ok tack ändå :)
Ja jag kommer inte köra på såna tillskott :)
Jag tyckte det var smidigt så musklerna fick protein direkt efter träning.
#8 Sant men tycker det är onödigt dyrt :)
Och til den träning jag kommer köra tycker jag inte att det behövs för min del :)
Är mer för mat än tillskott jag, men alla är vi olika :)
Vad ska du köra för träning? Och vad ska du äta efter träning?
Ja dyrt är det och jag förstår absolut att man avstår från tillskott. Man kan ju få i sig det man behöver utan. Men latmaskar som jag kör den enkla vägen ;)
#10 Nu till en början kommer det mest bli konditionsträning: gå/löpband, cykel och sånt, och simning :) Senare kommer det bli även styrketräning :)
Efter träning kommer sambon hjälpa mig med :)
Min sambo kör sån proteintillskott, men han kör mycket styrketräning :)
Ta nåt grovt bröd med skinka, ost och nån grönsak, då får du i dig kolhydrater. Och kanske en burk med keso eller kvarg, då får du i dig protein. Tipsar också om www.styrkelabbet.se där finns massa tips och råd och matförslag :)
#12 Äter ej kvarg eller bröd :) (kvarg är pga att jag inte gillar det, bröd för att det är svårt att hitta nyttigt glutenfritt bröd)
Men keso kan jag äta, kanske går bra med knäckebröd istället?=)
Tack för kolla in den sidan :)
#11 Låter bra.
Hörde ett radioprogram om kosttillskott där det pratades om att b.la. tillskott av protein är helt onödigt. Inte ens de som tränar på elitnivå behöver det, utan klarar att få i sig tillräckligt med protein via kosten. Keso, som ju nämnts ovan är t.ex. ett mycket bra alternativ.
För mycket protein är inte bra heller, då Aminosyror (proteiner) är kroppens byggstenar, vilket gör (om jag förstått det hela rätt) att celldelningen ökar när protein tillförs och risken stiger då för att något går fel vid denna delning, vilket kan leda till t.ex. cancer.
Lagom är alltså bäst!
#15 Det är inte onödigt om du räknar ut hur mycket protein om dagen du ska ha. Är smidigare att hälla vatten på pulvret i en flaska än att sitta och äta matlåda i omklädningsrummet.
Lyssna gärna på programmet jag länkar till nedan. Tar man tillskott är risken att man får i sig onödigt mycket protein eftersom de flesta livsmedel till viss del ger tillskott av det. Inte bara de som saluförs som proteinrika. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/718043?programid=1272

Alltså, ska du normalträna, alltså gymma och konditionsträning någon timme några gånger i veckan behöver du inget speciellt innan eller efter träning för återhämtning. Drick vatten och ta med en frukt så klarar du dig alldeles utmärkt. Att proteinmaxa är fullkomligt onödigt om du inte verkligen lägger enormt med energi på att bygga och bli stor. Kolhydrater innan är också onödigt, som sagt, en frukt duger utmärkt. Du ska ju inte elitträna på något vis och kommer inte ebehlva massa extra. Drick vatten, det är viktigt. Börja lugnt och låt kroppen vänja sig vid träningen så undviker du bekymmer.
#18 Nu i början kommer det bli runt en timme max, sedan kommer jag utöka till 1,5 timme :) Och ja nu i början blir det konditionsträning främst, och lite på maskin men mest kondition.
tack, precis som jag själv tänkt lite med :)
--------
Ni andra: Diskussion kring tillskott kanske ni kan göra en tråd kring? Alltid intressant för de som väljer att köra på det men jag ska inte ha några tillskott :)
#4 Du menar väl 1,5 h, inte 1,5 min?
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
#20 Så klart. Vet inte hur minuter hamnade där.
#21 Lätt hänt.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Om du ska bränna fett, så är det bästa att inte äta alls innan du tränar.
Ja, det går utmärkt. Jag har tränat många gånger efter jobb, med full fasta sen kvällen innan. (5:2). Går utmärkt, om man bara ser till att få i sig vatten.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#23 Vissa fungerar det säkert för men jag kan inte fasta innan, då mår jag illa, blir yr och orkar inte: Min sambo är likadan :)
Klarade inte 5:2 eller 16:8 heller så :)
#23 Jag brukar köra på likadant. Jag kan vara hungrig innan jag ska träna men då jag väl tränar så försvinner hungern, även efter träningspasset. Jag får oftast tvinga mig själv till att äta och då först kommer hungern tillbaka. Fantastiskt hur det fungerar för vissa. :)
När jag inte äter ett par innan konditionsträning svartnar det för mina ögon.
Äter inte speciellt innan ett pass bara jag ätit frukost så klarar jag mig till kvällen. Klarar inte av att utesluta kolhydrater för då kan jag inte träna alls. Jag använder också protein i tillsats då jag inte får i mig tillräckligt annars.