Köpa crosstrainer.
Halloj. Är en 55 -årig kvinna som förra sommaren skadade mitt redan taskiga artrosknä genom att slita av främre korsbandet och få till en fraktur strax under knäleden. Nåväl frakturen är sedan länge läkt och jag klarar mig bra utan korsbandet men känner att jag skulle behöva träna upp styrkan i benen samt även böjningen av knät som inte riktigt funkar ännu.
Mitt första mål är att kunna cykla igen men måste få till det där med böjningen för som det är nu så kan jag med nöd och näppe böja så mycket som behövs vid trampans högsta läge dvs måste ha sadeln väldigt högt än så länge.
Var på ett gym för första gången i går och provade först en träningscykel. Har som sagt fortfarande svårt med böjningen men det gick sisådär. Det spände och stramade i knät men jag körde på i riktigt sakta mak i ca 10 minuter utan motstånd.
Sen tyckte de jag skulle prova en crosstrainer eftersom den ska vara (enligt dem) väldigt skonsam för lederna och det var faktiskt fantastiskt roligt! Tyckte jag som egentligen tycker det är skit-tråkigt att träna ☺️
Vi hade inget motstånd och de kortade steglängden något till mig och sedan körde jag på där också i ca 10 minuter utan problem. Kände absolut inget i knäna vilket jag var lite rädd för. Men jag blev överraskad över hur det kändes i rumpa, lår och armar efteråt - fick tydligen mer träning än vad jag räknat med 🙂
Kände mig också väldig uppmjukad i mina höfter som jag vet att jag är fruktansvärt stel i annars.
Så nu funderar jag på att köpa en crosstrainer men jag har definitivt inte råd med en sådan proffsmaskin som fanns på gymmet. Så om man nu tänker titta på lite billiga sorter - vad ska man tänka på? Jag är inte och kommer aldrig att bli någon elitsportare men vill så klart ändå ha en maskin som funkar och som inte gör skada.
Så är det något jag ska tänka på? Vilka funktioner är bra att ha till det jag ska träna?
Vilken betydelse har steglängd etc - har sett att det kan variera.