Träning iFokus

Träning

Etikett: skador-och-problem
Läst 900 ggr
Paxxie
0

Ont i knäna vid joggning

Jag började nyligen jogga, ca 2-3 gånger i veckan. Brukar varva mellan att jogga och promenera då jag inte har särskilt bra kondition än så länge och undviker att springa på asfalt. Har försökt vara försiktig då jag inte vill dra på mig några skador, men trots detta har jag börjat få väldigt ont i knäna. Det är i princip bara när jag börjar springa och blir bättre ju längre jag springer, men eftersom jag tar många pauser emellan då jag promenerar gör det ju ändå ont ganska ofta. Det känns liksom som att mina ben är helt stela och jag inte kan böja knäna ordentligt.

Är det något som borde gå över av sig själv eller är det onormalt? Jag vill såklart inte dra på mig några allvarligare skador genom att ignorera det, men samtidigt är det ju tråkigt om jag ska sluta springa precis när det börjat bli lite roligt.

Sindri
0

Min artros började så. Jag trodde det var stelhet som gick över efter ett tag, men som tur var gick jag och röntgade knäna, och fick lägga av med joggingen. Väldigt sorgligt, men bara att bita i det sura äpplet……

Om du är ung kan det vara att du satt igång för häftigt, och för mycket.
Asfalt är förödande för knäna så bra att du håller dig ifrån det. Men spring inte för långt. Om du vill göra t ex 5 km så gå först 4 och ganska fort så du värmer upp kroppen, spring 1 km, sen kan du öka löpningen successivt.

Kolla också att du har rätt skor. Skor med zero-drop anser jag är bäst, efter barfotalöpning. Du skall inte sätta ner foten på hälen, då blir det en stöt rätt upp i knät. Det finns filmer på Youtube som förklarar detta. Sök på barefoot running.

Hoppas du kan lösa dina problem och att det inte är artros, löpning är så underbart!

Paxxie
0

#1: Åh, vad tråkigt. :( Men bra att du kollade upp det ändå, jag antar att det hade blivit värre annars!

Jag är 21 så skulle väl säga att jag är ganska ung fortfarande. Har sprungit kanske 2-3 km varje gång (eller ja, går väl häften haha), men kanske ska försöka att ta det lite försiktigare ändå. Men bra tips att gå fort innan för att värma upp!

Jag använder ett par sneakers nu så det skulle säkert vara en bra ide att investera i ett par bättre skor. Tänkte väl (kanske naivt) att jag inte skulle behöva några ordentliga löparskor när jag springer så lite. Har säkert jättedålig teknik så ska absolut kolla upp det där med barefoot running!

Tack! och tack för tipsen. :)

Sindri
0

Mina senaste var ett par Merrell, som jag tyvärr inte kan springa i, men har dem på långa, härliga promenader.
http://www.northsport.se/search.html?SEARCH=1&Search_Text=merrell&SEARCH.x=0&SEARCH.y=0

oh-la
0

Jogging och springa är jättepåfrestande på lederna i benen. I princip har du hela din vikt på ett ben åt gången när du sätter ner dem. Är man ovan kan man få riktigt riktigt ont. Jag får det om jag inte har ordentliga skor, och mina knän svullnar upp. Går upp i höstlöven på mig så jag inte kan röra mig om jag inte har rätt skor. Och jag är utredd för reumatism, så det är inte problemet :) Åk till typ löplabbet eller motsvarande löpningsinriktad butik så de får kika på ditt löpsteg. Det kan räcka med en liten rotation på foten (jag har det, därför jag får så ont) för att ställa till det i hela benet. Investera i skor är mitt tips!! Se till att det är skor som passar din löpstil och ditt steg.

[Devya]
0

Bra skor, en ordentlig löpteknik och se till att inte springa på asfalt. Uppvärmning är också bra, att man inte springer fullt på direkt utan har en 10min uppvärmning - gå raskt. Sen är det också väldigt viktigt med cool down efteråt! :)