Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 1484 ggr
Officielle
0

Träningsupplägg

Ska söka till polisutbildningen om cirka 1 1/2 år då jag gått ut gymnasiet och behöver hjälp med hur jag ska träna för att klara fystesterna. Tränar redan på gym men behöver hjälp med vad jag ska fokuserar på och hur jag ska träna. :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[westerlind]
0

Vad  är det för fystester? Blir lättare att ge tips om man vet vad du är ute efter :)

[LadyK]
0

Polisens nya krav är enklare för en del än de gamla där löpningen sållade bort ganska många, vet iofs inte om det är mycket lättare på motionscykeln då jag bara testat det gamla med löpning. 2 km under 9.30. Idag ska man göra simtestet på plats förr räckte det med att man visade upp ett intyg på att man klarat kraven inför en simlärare eller vad de nu kallas.

Simkunnig

Du ska kunna simma 150 meter bröstsim, 25 meter ryggsim utan armtag och hämta en docka från 1,5 meters djup som ska bogseras 10 meter med dockans ”ansikte” ovanför vattenytan. De tre momenten ska genomföras i en följd utan uppehåll inom 10 minuter. Momentet med bröstsim får ta max 6 minuter. Klarar du att simma 150 meter bröstsim på kortare tid än 6 minuter får du alltså längre tid på dig att genomföra ryggsim och livräddningsmomentet.

Fysiska krav

Du ska ha normal fysisk förmåga, som bland annat innebär att du inte får ha några belastnings- eller förslitningsskador som kan göra det svårare för dig att genomföra dina arbetsuppgifter som polis.

Din fysiska arbetsförmåga testas på en ergometercykel. Prestationen graderas i en niogradig kapacitetsskala. Godkänt värde är kapacitet 5, vilket motsvarar medelgod kondition.

Muskelstyrkan mäts i en så kallad ISOKAI-maskin. Prestationen graderas i en niogradig kapacitetsskala. Godkänt värde för kvinnor är kapacitet 3 och för män kapacitet 6. Det motsvarar medelgod muskelstyrka för kvinnor respektive män. 

Som polis ska man orka bära en utrustning på ca 12 kilo, fördelat på kroppen, under sitt arbetspass.

taylor__lambert
0

jag har typ samma inriktning, men jag tränar inför GMU's fystest. Jag försöker göra de uppgifter som jag fick prova på och försöker att öka lite varje gång, utmanar mig själv inte så mycket för jag vet hur svaga mina muskler är, så mitt fokus ligger mest på att få muskler i överkroppen. Simningen kan du ju prata med din närmaste simhall, de kan tex ge dig docka du kan öva på. Det finns alltid en klocka i simhallar, när du simmar kolla vilken tid du startar och sen slutar, fortsätt simma samma sträcka under en månad med kanske 2-3ggr/vecka, notera resultaten, hur mycket tid det går på 150m bröstsim, skriv ned och se skillnaden, för det blir det efter ett tag. Du kan köpa benviktsmanchetter och ha på benen, ha benviktmanchetter på handvristerna och spring i terräng med packning på ryggen, börja med inga vikter, sen lätta vikter och öka allt eftersom du orkar, detta för att träna att bära den där 12kg uniformen.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Majbot]
0

Troligen är styrkelyft i kombination med löpning/simning en vettig kombination. Att utöver styrkepassen köra alternativt sprint/uthållighet vad det gäller löp och simning. För löpet hade jag lagt in terräng-/back- löp och sprint emellanåt.