Träning iFokus

Träning

Etikettstyrketräning
Läst 2084 ggr
[HammyPaws]
0

Tighta till kroppen

Hejsan! 

Jag håller på att gå ned i vikt (från 85 kg till 60 kg, väger just nu 70 kg) och tränar konditionsträning 5 ggr i veckan. Mest för att det är den träningsform jag tycker är rolig och det är den som blir av. Tyvärr tycker jag att det är skittråkigt att sitta med maskinerna på gymmet så det har liksom inte blivit mycket styrketräning alls.

Nu skulle jag dock vilja tighta till mig lite och jag har googlat runt lite på morgonen och hittat att cirkelträning tre gånger i veckan + två konditionspass nog ska göra susen? Alltså typ fem olika övningar - 20 reps, 1 minut vila emellan x 5? (Min källa)

Finns det någon annan kunnig här som vet ifall detta skulle funka? :) Kan man inte vända på det - tre konditionspass och två styrketräningspass? Haha ;) 

De konditionspass jag kör nu är spinning och indoor, som är två gruppträningspass på mitt gym. På spinningen har vi pulsband och grejer.

nypisnina
0

Den bästa träningen är den som blir av så kör med ditt upplägg, all träning är bra och du lär tajta till kroppen med den styrketräningen också.
Själv hade jag en period där alla pass var kondition ett tag och så körde jag bara yoga mellan varven och gjorde styrkeövningar lite då och då (inte som träningspass utan framför tv:n på en reklampaus tex) som tex utfall, knäböj och armhävningar, bara för att aktivera musklerna med något annat då och då.
Tänk på att när du kör styrka att du hela tiden utmanar dig själv bara, låt inte kroppen vänja sig utan ändra riktning och prova på nya saker och sådant så får du jättebra resultat.

Kul att du har gått ner så mycket i vikt! :-D

[SandraMy]
0

Hej!

Var inte rädd för att köra tuffare styrketräning. Att köra färre reps med mer vikt kickar i gång musklerna rejält, bränner en hel del och dessutom bränner man överlag mer kalorier genom att ha mer muskler. Mao muskler förbränner mer än fett. Det är speciellt bra om du vill "tighta till" kroppen, med lite tyngre styrketräning. Dessutom är det ju skitbra att vara stark :-)

Många tjejer tror ibland att de kommer bli bulliga och manliga av att träna hårdare styrketräning, men det krävs att man tränar väldigt mycket, är väldigt noga med kost och tränar under lång tid för att man ens ska börja bli "bullig".

Exempel på bra övningar är

Knäböj, börja med bara stången utan vikter på, blir det för mycket finns det i regel lättare varianter också. Du använder främst bak och framsida av lår och rumpa, men även nedre rygg och bålen hjälper till.  Öka med 2,5kg varje gång 5x5

Militärpress, börja med låg vikt, denna ökar man jättelångsamt i! 5x5

Marklyft denna är den roligaste (tycker jag) för man känner sig så stark 😎
jag började med 40kg när jag aldrig tränat styrketräning innan. Öka 2,5 - 5kg varje gång.

Oavsett vad du bestämmer dig för, är det superviktigt att ha rätt form, superviktigt! Fria vikter är bättre än maskin, för då tränar du balans och de små musklerna som inte maskiner kommer åt. Det är även exrta viktigt med formen vid träning med fria vikter.

Du kommer att nå dina mål mycket snabbare om du satsar på ordentlig styrketräning :-)

Lycka till!!