Träning iFokus

Träning

Etikettövrigt
Läst 1069 ggr
Ary
2016-03-04 13:00
0

lågt blodtryck

Jag är lågtryckare, speciellt om jag drar ner maten till en nivå som jag kan gå ner i vikt av. 

Vissa övningar kan anpassas eller undvikas. Men jag blir yr på löpbandet ganska med en gång. Det handlar kanske om att inte kroppen hinner pumpa fram tillräckligt mycket syrehaltigt blod? Som det är nu håller jag i mig sänker tempot och väntar tills det går över, är det rätt?

Den andra frågan är, kan detta tränas bort?

Sindri
2016-03-04 13:01
0

Saltbrist? Vi varnas hela tiden för salt, men vi behöver salt. Äter du lite får du kanske i dig för lite salt.
Nu stämmer det inte riktigt att man får högt blodtryck av salt, men salt binder vätska i kroppen, och det kan påverka blodtrycket. Ett knep jag använder som också är lågtryckare.

Men - var noga med vilket salt du äter. Det "vanliga" vi köper innehåller antiklumpmedel som i de flesta fallen är aluminium. Använd bara salt utan, t ex havssalt, och läs innehållsförteckningen. Den skall bar bestå av en enda sak; salt.

Du an även behöva andra tillskott om du äter  lite och tränar mycket.

Ary
2016-03-04 13:05
0

Som regel inte, har vanan att salta rätt friskt med salt eller ofta seltin, blir lite 50/50. Det blir dock mer just på lågkoliskost vilket är vad jag försöker äta.

[LadyK]
2016-03-05 01:06
0

Är också lågtryckare men har som tur är aldrig märkt av det på gymmet eller i joggingspåret. Kan bli yr när jag joggar för att blodsockret sjunker men har alltid ett par intact i fickan så jag kan peta i mig en så fort jag känner av det. 
Kuriosa: Fick ett rejält gallstensanfall för ett tag sedan som slutade på akuten, jag skrek av smärta, kallsvettades som en tok och sköterskan tog om blodtrycket 4 ggr 2 ggr på var arm med olika apparater de bägge gångerna, hade 60/90 vilket enligt läkaren var så gott som omöjligt med den smärtan jag hade.

Ary
2016-03-05 12:17
0

#3 Ja det där lät ju skumt värre. Adrenalin etc borde ju få upp trycket en hel del i det läget…

Mitt tryck är ofta rätt normalt om jag äter normalkost det är mer blodtrycksfallen som spökar och det blir fler av dem så fort jag minskar på kolhydraterna/kcal ner till kanske 1600 kcal under 50 kolisar om dagen vilket ju inte är det minsta extremt.

[LadyK]
2016-03-07 00:56
0

#4 hjälp. Har börjat en ny kostplan och befinner mig i ketos hela tiden, hoppas inte det börjar sänka trycket ännu mer. 😐