Hälsosam viktuppgång
Jag ska cykla Vätternrundan i sommar och alla pikar mig att jag är för smal och inte har energi nog för att ta mig runt. Jag är nog beredd på att hålla med då min energi tar slut under långa träningspass. 6mil cykling eller springa en halvmara i 2 timmar är inga problem alls men sen går jag i väggen.
Hur ska jag lägga på mig i vikt på ett hälsosamt sätt så jag har lite att ta av vid långa motionslopp?
Det bästa är att se till att du inte är kolhydratdriven, eftersom den energin tar slut mycket fortare.
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7162f0b9cb46222d070338-71-aring-har-akt-oppet-spar
I rubrikerna till vänster på sajten finns rubriken Motion och träning, där kan du få mer tips. Googla också på Jonas Colting.
#1 Nu förstår jag tyvärr inte vad du menar med "kolhydratdriven"
Vad är LCHF? Tycker mest jag hör det i samband med folk som bantar
Ät mer fett och protein, lägg till mellanmål om du inte gör de redan. Använd fullfeta varor.
||My Love For Animals Is Immortal||
Det som idag kallas "normalkost" består till rätt stor del av kolhydrater. Då finns inte så mycket lagrad energi i kroppen och man får lätt blodsockerdippar, energin tar slut.
Om du läser Jonas Colting kommer du att förstå.
Nej, LCHF är inte en bantningsmetod och ingen diet. Det är att utesluta de moderna kolhydratstinna livsmedlen (framförallt socker i olika former) som gör våra kroppar svagare och sjukare. Våra kroppar har olika sätt att hantera det överskott som ett för högt intag av kolhydrater skapar. Vissa blir feta, och börjar man äta mat som passar våra kroppar bättre får man en starkare kropp. De överviktiga blir (oftast) smalare och de underviktiga lägger på sig.
Jag som börjat med gainers i mjölk samt nöt och fruktblandning till mellanmål. Låter som om jag får tänka om.
Förslag på mellanmål som följer LCHF som kräver minimal förberedelse?
Tjaa, det är så att de flesta som inte äter kolhydrater inte behöver mellanmål. Om du läste länken om han som åker Vasaloppet så ser du vad han körde på.
(Själv var jag som kolhydratätare tvungen att äta var tredje timme - oerhört opraktiskt och tidskrävande)
Men om du behöver nåt så är ostrullar bra, rulla in lite smör i ost. Ger både fett och protein.
Ägg är det mest suveräna livsmedel som finns, en del kör med kalla, kokta ägg som reservmat. Jag gillar inte det, men skulle göra några sorts äggmuffins, med skinkbitar i kanske.
Ölkorv vet jag att många skriver om också. Nötter är OK -speciellt hasselnötter och cashewnötter, men skippa frukten, så slipper du får blodsockerdippar.
Om du läser runt och utforskar sajten kolhydrater i fokus så kan du få många förslag och recept.
0,5dl matolja/rapsolja eller dylikt i proteinshaken då? Är väl typ 400 kcal extra?
Smakar väl skit men gott om energi. Man blir kanske risig i kistan av det? Men kanske inte sämre än man redan blir av proteinshake? Fisa vanilj är ju trevligt om inte annat. 😂
Nej, inga dålig oljor! Bättre med kokosolja. Ger energi på det rätta sättet. Håller hjärnan klar!
#7 Har testat med matolja förr men då max 2 msk. Ett tips från säljaren av proteinpulvret för att kroppen ska ta upp energin långsammare. Jag förstod inte riktigt vad han menade. Hade jag mer än 2 msk på en full portion så smakade det inget vidare. Jag kör nu på 2dl (2/3 portion) gainer med mellanmjölk och 0,5dl nöt/fruktblandning till mellanmåll. Äter jag mer har jag ingen aptit på lunchen/middag. Jag har ätit så mycket A-fil i mina dagar att min mage tål allt 😉
Jag har inte ställt mig på vågen men känner mig iaf piggare mot tidigare då jag bara tog en frukt till mellanmål. Återstår att se om energin räcker till när det är väder för att börja cykelpendla 2mil till jobbet.
Skippa mellanmjölken! Bara fullfeta mejerier, olivolja (extra virgin) eller kokosfett. Det som heter matolja brukar vara alldeles för behandlat för att kroppen skall må bra av det.
Men har du verkligen behov av mellanmål om du måste hålla igen för att bli hungrig till middan?
Och varför proteinpulver? Ägg plus paprika ger dig så gott som allt du behöver i protein- och vitaminväg. Ägg är dessutom mycket billigare än en massa pulver.
#10 Vet inte riktigt om LCHF är min grej. Går det gå upp i vikt på annat sätt för övriga i familjen kommer fortsätta äta potatis, ris, kött, fisk, grönsaker, bröd m.m?
Ja, jag behöver mellanmål för annars får jag ont i huvudet och blir allmänt okoncentrerad. Jag blir väldigt hungrig till morgonrasten och vill ha något att äta då men jag kan inte äta för mycket för att orka med en rejäl lunch.
Jag kör med proteinpulver för att jag är lat och det är lätt att blanda till. Jag har råd att äta det jag behöver så kostnaden är inget hinder.
Mitt mellanmål består av 500Kcal 2ggr/dag
Det är bara så synd att du stoppar magsäcken full med sådant som inte ger dig så mycket i längden.
Det låter som om du får blodsockerfall ett tag efter frukost. Mycket vanligt då man är kolhydratdriven. Precis så kände jag förr då jag var tvungen att äta sex gånger om dan. Tog alldeles för mycket tid.
Att äta LCHF är ingen "grej". Laga mat som vanligt, bara utan dåliga fetter, använd det som jag skrev om tidigare. Du kan äta kött/fisk/fågel + fett och grönsaker. De övriga kan väl äta potatisen också. Lite potatis kan du äta, men det tar ju utrymme för sånt som kan bygga din kropp.
Gå upp i vikt är väl rätt enkelt, om man inte bryr sig om vad vikten består av. Du vill bygga muskler och då är naturligt protein och fett det bästa.
Om du äter och laddar med kolhydrater blir du beroende av att hela tiden tillföra nya, såvida du inte har jättebamsiga muskler som kan lagra glykogen och använda.
Är du fettdriven är det näring som är lättare att lagra lång tid och ta av. Du kanske inte behöver äta så ofta då. Jag äter 2 gånger om dagen. Nästan aldrig hungrig och inga blodsockerfall.
Har du läst på Jonas Coltings hemsida?
Här har du en tjej som tränar mycket och är fettdriven
http://martinajohansson.se/
Tips på ett annat snabbt mellis (men man blir rätt mätt, tyvärr….)
Knäck ett ägg, tillsätt 1 msk kokosfett, koka upp 1,5 -2 dl vatten och häll över. Mixa med mixerstav. Drick. Kan smaksättas med vaniljpulver, lite blåbär, kryddor, vad man känner för. Snabbt att fixa, snabbt att dricka.
Tar du 2-3 ägg, lägger till 1 msk smör, ½ avocado/lite spenat/annat gott så har du en riktigt stadig frukost som du står dig många timmar på, och som inte ger dig blodsockerfall.
Jag tipsar - sen väljer du själv vad som är tillräckligt enkelt.