Vilopuls?
Vad har ni för vilopuls, och har ni sänkt den sedan ni började träna?
Enligt min Samsung ligger min vilopuls på 53 bpm (den har en fingertopp-pulsmätare) Jag vet inte hur riktig den är.
Sen vet jag inte vad jag hade innan jag började träna 🤐 har kanske haft runt 60-65 då kanske, men det var några år sedan.
Vad har du #0?
jäkligt hög 90-100
#1 Min vilopuls ligger runt 50 bpm. Jag hade nog runt 60 innan jag började träna. Hörde någonstans att man bara kan sänka den till en viss personlig gräns, oavsett hur vältränad man är. Att gränsen ligger i generna. Tycker att det låter lite underligt. Å andra sidan har min vilopuls inte sjunkit sedan jag började träna mer intensivt i våras.
Min ligger lågt, 45, kollat hos läkare. Jag har alltid tränat mycket men under perioder när jag varit nedsatt av inflammationer och sådant så har den gått upp till ca 55. Har nog aldrig mätt min vilopuls till över sextio. Förutom när jag var fullproppad av kortison och åt snabba kolhydrater - då galopperade hjärtat som en galning, trots att jag inte mätte den ordentligt så vill jag minnas att det var nästan var 2-3 slag i sekunden, då låg jag ner och vilade och kände mig lite orolig.. Haha! Hemskt!
Jag har alltid trott att ju mer vältränad du blir, desto lägre vilopuls. Men nu verkar det ju inte vara så, utan det verkar som sagt som att man har en personlig nedre gräns.. Min läkare har kommenterat ett par gånger att pulsen är långsam, men egentligen så är väl inte 50 bpm inte speciellt lågt…
Min ligger någonstans mellan 59-63 enligt mitt fitbit, iaf den perioden jag haft det på mig. Har visserligen varit förkyld i princip hela perioden så det påverkar väl något (fick det för snart 2 veckor sen)
#6 Ja, infektioner lär påverka en del, så i vanliga fall ligger du säkert lite lägre än så.
Min ligger på 50-65 (högre siffran när jag varit förkyld), då kollar jag med mobilen (samsung). Sen verkar jag bli stressad när jag tar puls, för om jag tar flera gånger får jag högre och högre. Har aldrig kollat hos läkare.
Men jag har aldrig kollat regelbundet så jag vet inte om den har förändrats med träning. Jag hade planerat att kolla då och då och se om det förändras, men jag vaknar av alarm sex dagar i veckan och då blir min puls mycket högre pga den plötsliga uppvaket. Och på lördagar har jag en tendens att glömma bort det.
//Jessie
cirkus runt 50 i vilopuls. Har större problem med lågt blodtryck 🤔