Styrka - dela upp träningen?
Jag planerar att gymma 3 gånger i veckan (och träna hemma vissa av de andra dagarna). Ett pass ska fokusera på kondition, och de två andra på styrka.
När man kör styrka, kan man bara köra vilka muskelgrupper som helst under ett pass eller bör man dela upp dem?
Mitt mål är att bygga mer synliga muskler.
När jag började gymma (ca 1 år sedan) bokade jag tid med en på gymmet som skapade ett personligt pass åt mig som tränade helkropp. Men hade "återbesök" typ 2 månader senare och delade upp det passet till två, 1 med ben & mage samt 1 med överkroppp vilket är de pass jag fortfarande kör på. Så boka tid med instruktör och få upplagt för just dig så tror jag det blir bäst :)
#1 Ok, mitt gym har ett sådant erbjudande, men tyvärr för dyrt för mig.
Om jag lägger upp träningen så att jag kör kondition en dag, överkropp en dag och underkropp en dag, vilken av dessa passar roddmaskinen bäst? Tanken är ju att låta t.ex. de nedre muskelgrupperna vila medan jag tränar de övre.
Beror på vilken typ av rodd, finns två sorter. Den med vikter -> Överkropp men den vanliga utan vikt och där man även rör benen -> kondition skulle iaf jag vilja påstå
Jag tror inte att rodden har så stor betydelse. Om du tränar 3 gånger i veckan så får kroppen bra med vila mellan passen (fast vad har du tänkt att göra när du inte är på gymmet?) så du behöver nog inte bekymra dig så mycket över vilan för de olika muskelgrupperna, du lär byggas upp ordentligt ändå.
När jag tränade som mest, flera gånger om dagen 6 dagar i veckan kunde det vara lite knivigt men nu när jag tränar mycket mindre så återhämtas kroppen jättebra ändå. Då har jag ändå en reumatisk sjukdom emot mig och är i stort behov av att vila och återhämta mig för att inte bli inflammerad.
Givetvis beror det sig på vad du tränar, explosiv träning för att bygga osv eller mer för att motionera.
Mitt ex körde nästan alltid rodd som uppvärmning till sina explosiva pass, han hade jämt träningsvärk i någon kroppsdel. (bodybuilder)
Det känner du själv när du kör hur mycket du kan ta i i rodden. Lyssna noga på kroppen bara och använd sunt förnuft så talar kroppen om för dig vad den vill ha. Har du träningsvärk i axlarna en dag så byt övning.
Ok, tack! :) Roddmaskinen är nämligen min favorit, så vill gärna köra med den något pass åtminstone. Det är den vanliga rodden jag kör, utan vikter. Så den får nog bli på konditionspassen då.
Jag har inte så stor koll på muskelgrupper. Jag hittade ett tips på träningsupplägg, där triceps och Biceps inte var på samma pass. De sitter ju båda i armarna, varför då inte köra dem på ett och samma pass? Kan man typ köra hela underkroppen på ett pass och hela överkroppen på ett annat pass? Eller är det bättre att dela upp efter muskelgrupper?
När jag inte är på gymmet ska jag försöka ta promenader, eller göra några övningar hemma om jag känner att kroppen orkar med det. Men får lättare träningsvärk av sådana övningar, t.ex. utfall o.s.v. Känner att jag nog inte tar i lika mycket när jag kör gymmets maskiner tyvärr, så borde egentligen köra mer sånt också.
Jag vill främst bli av med en del fett i kroppen, och bygga lite synliga muskler.
Är du tjej eller kille?
När man tränar färre gånger i veckan så brukar jag dela upp det lite, inte minst för att låta min kropp återhämta sig pga reumatismen utan också för att man helt enkelt har för ont av träningsvärken så det går liksom inte.
Kör du över och underkropp för sig och gärna fria vikter, funktionella övningar så att hela kroppen får hjälpa till och balansera och ta i. Kolla gärna in på styrkelabbet.se och kika på olika övningar där, killen där verkar inte vara mycket för att isolera och hit och dit - tror det är bättre för oss i längden att ha en funktionell kropp som svarar på allt som vi utsätter den för.
Mina favoritövningar är chins, dips, armhävningar, plankan, utfall, knäböj och utfall och alla de övningarna kan jag göra hemma och få en väldigt bra genomkörare för hela kroppen. Det går att träna jättebra hemma tycker jag, tar nästan i mer hemma för att jag blir mer självmedveten när jag tränar bland folk. :-)
Jag är tjej.
Ok, ska kolla in övningarna där :) Tack för tipsen!