Hjälp med träningsupplägg
Hej på er!
Jag är sugen på att komma igång med styrketräningen igen och förhoppningsvis hitta en rutin som faktiskt håller i längden med mitt pressade tidsschema. Därför tänkte jag köra tabataintervaller (20 sekunders intensiv träning följt av 10 sekunders vila som upprepas under 4 minuter), men är osäker på hur jag ska lägga upp träningen.
Om jag vill börja med sammanlagt 60 minuter i veckan, vilket av följande alternativ anser du är bäst?
- Tre helkroppspass i veckan på 20 minuter vardera, 4 minuter per muskelgrupp (mage, rygg, armar, ben, rumpa)
- Fem uppdelade pass i veckan på 12 minuter vardera, en muskelgrupp per pass (samma muskelgrupper)
Skillnaden blir ju att med tre pass i veckan underhåller man samma muskelgrupper med ett kortare mellanrum, men med fem pass i veckan fokuserar man extra på varje muskelgrupp eftersom man får in fler övningar på 12 minuter än 4.
Värt att tillägga är att jag springer någon mil i veckan för att ta mig till och från bussen, för övrigt tränar jag ingen kondition i direkt samband med styrketräningen (vilket tydligen kan ha en negativ effekt på resultatet).
Så, vad säger ni som är lite mer rutinerade än mig?😃
Skulle definitivt rekommendera det förstnämnda. Den uppbyggande effekten av träning varar upp till 48h (72h hos vissa nybörjare). Således är det mest optimala att träna muskelgrupperna varannan dag, i detta fallet tre dagar per vecka.
#1 Alright, nu har jag börjat på det sistnämnda upplägget denna vecka för att se hur det funkar rent tidsmässigt, men då ska jag nog försöka satsa på de längre passen ändå! Tack för svar.👍