Träning iFokus

Träning

Etikett: övrigt
Läst 1742 ggr
Elin01troedsson
0

Träna nedre delen av magen

Hej! Jag har tränat magen lite då & då nu under en period & börjar se & känna resultat på överdelen av magen vid revbenen typ men jag skulle vilja få magmuskler längre ner på magen också & platta till den. Har ni några tips på bra övningar för nedre delen av magen, hemma övningar, övningar som går att göra på gym eller några andra tips på vad man kan göra. Tacksam för svar!

[loveisall]
2

Benlyft liggande på rygg.  Skriv siffrorna 1 -10 med benen i luften. Inte för lågt.

LoAEmma
1

Magmusklerna går uppifrån och ända ner så du kan inte punktträna. Man har oftast mer underhudsfett på nedre delen av magen därför blir det inte lika synligt där.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[peter54]
0

Benlyft passar inte alla eftersom det finns risk för ryggskador. Man uppnår samma resultat genom att hänga i ett räck och dra upp knäna mot bröstet. Svårt i början att lära sig att motverka pendlingen som uppstår, men det kommer så småningom, alternativt kan man hänga i en ribbstol, då kan kroppen inte pendla av rörelsen.

[peter54]
0

#2 Muskelgrupper reagerar visst på i vilken ände man tränar dem. 

Om man exempelvis kör inclined bänkpress bygger man pectoralis uppåt, medan om man kör declined bänkpress bygger man pectoralis neråt.

Samma fenomen uppstår om man exempelvis kör bicepscurl och bromsar/stoppar rörelsen innan armen är helt rak. Då bygger man en kort bicepsmuskel med mycket utsträckt muskelfäste som ser helt galet ut.

Därför kan man visst rikta var på bukmuskulaturen träningen ska ta mest, även om naturligtvis hela paketet har nytta av träningen.

Tride
0

Ett bra sätt är att, stående, först böja dig ned och sedan lyfta upp kroppen med hjälp av nedre magmusklerna.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

[Devya]
0

Det jag har märkt som fungerar bra för mig är "reversed pull ups" eller vad jag nu ska kalla dem. Istället för att dra sig upp så låter man sig sakta sänkas ner. Hela kroppen får då arbeta på, känns jätteskönt efteråt. :) Jag är ännu inte tillräckligt stark för att göra en massa pull ups….

majvi
0

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[loveisall]
0

#3 Funkar bra för mig.  förtidspensionerad pga ryggen, men det beror väl på hur och var man har problem.

Officielle
0

Kan tillägga att du kan sätta händerna och armarna under dig (ungefär vid rumpan) när du gör benlyft om du svankar så att du inte får ont i ryggen. Blir mindre jobbigt då.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Elin01troedsson
0

Tack så mycket för alla svar, ska köra igång nu igen & hoppas på bra resultat av övningarna :D

RobinEH
0

#4 Gör en felaktig jämförelse. Övre och undre bröstmuskeln existerar på grund av muskelfibrernas fästen. Jag har skrivit mer om detta i artikeln om stora bröstmuskeln. Detta är inte jämförbart med raka bukmuskeln som diskuteras här då dessa fibrer går från nedre delen av buken till den övre delen av buken, vilket #2 påtalar. En riktig jämförelse vore att tala om bröstmuskeln som innehavande av inre och yttre muskel, vilket inte existerar.

Men det går faktiskt att aktivera delar av raka bukmuskeln mer än andra. Detta är något som magdansörer utnyttjar. Mig veterligen gör detta dock ingen faktiskt skillnad i praktiken vad gäller muskeluppbyggnad. Jag är mer inne på vad #2 säger. Jag har förövrigt skrivit en artikel om benlyft.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa