Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 2585 ggr
Whippet
0

Gå ner i vikt

Hej Har börjat jogga nu sen igår, låter kanske lite löjligt att jag skriver nu efter en dags joggning, jag joggar då hemma på löpband, i 30 minuter, jag tycker dock det är tråkigt, och klarar bara av 30 minuters joggning, eller intervall kanske man ska säga som minst går jag 7 km/h och högst ca 10 km/h när jag joggar. Har börjar tänka på att äta rätt också, inte så mycket onödigt skit. Tänkte ha en vilodag, på Fredagar. Kör ett plankan test där man börjar med 20 sek och så ska man göra det i 30 dagar sista dagen är 5 min, tror de flesta vet vad jag menar, jag vill gå ner ca 5 kg, jag tänker inte att nu ska detta gå på 1 vecka utan jag vill må bra under min tränings tid tills jag nått mitt mål sen kommer jag antagligen fortsätta för annars blir ju allt gjort i onödan inte sant? Har läst att man ska jogga i 60 min för att bränna mest fett, men som sagt jag tycker det är tråkigt att gå så länge sö jag tönkte kanske dela upp det lite, att jag kör 30 min när jag kommer hem från skola sen kanske jag kör 30 min sen nör det blir mörkt utomhus, för jag är ett freak som inte vill att andra ska se mig jogga typ hehhe….. Kör lite armvikter också, och situps morgon kväll 20 st, tror vikterna tyo ör 5-6 kg tunga, är rätt stark i armarna, så min fråga är om det här ett bra tränings schema. Och om jag kan dela upp joggningen. Sen får ni hemskt gärna komma med fler förslag eller rätt mig om jag har fel i något jag säger.

I'm out Vilar huvudet i handen

Whippet
0

Nu blev det en massa stavfel i min text men får skylla på att jag är halvtrött och skrev flr snabbt, blir så ivrig bara :p Hoppad iaf att ni kan ge mig några bra råd :)

majvi
0

Tycker du att det är tråkigt att jogga kan du kanske göra det en stund och sedan köra power walk

Här är ett exempel, det finns många fler att välja på.

https://www.youtube.com/watch?v=JnCMUGnWVIg&index=8&list=PLe5P3ayTEj7bU0ljnuSbKkKqaAlPlrLIY

Om du vill kan du testa 30 dagars program för nybörjare eller välja en video som passar dig

https://www.youtube.com/playlist?list=PLBx-SB2BX4JgYWZHwzfstVOsXfzXe56Zk

Jag tycker att det blir roligare att träna om man blandar lite olika saker

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Zpookey
0

Att köra repetitioner under 8 minuter på en spinningcykel ska tydligen vara effektivare än att springa på ett löpband i 60 minuter.
Man kör 50 sekunder på växel 12 och trampar 60 rpm och sedan 10 sek på växel 20 och kör så snabbt man bara orkar.
Sen repeterar man det 6-8 gånger.
Detta är iallfall vad min PT vill att jag ska göra när jag drar igång med träningen.
Funkar lika bra på vanlig motionscykel men jag vet inte vilka motstånd man ska köra med då.

Rainee
1

Tänk på att inte bara börja springa 30 min varje dag, det är oerhört ansträngande för benhinnorna som måste bygga upp sig innan man kan köra på mycket! Börja smått och bygg dig sedan upp till den tid du vill springa. Jag säger detta för att jag gjorde som du och bara började springa långa tider direkt utan att veta om detta och det slutade med benhinneinflammation som gjorde att jag fick sluta träna och vila i ett halvår tills det gick över. Det gjorde ont som in i helvete att ha detta, jag kunde knappt sova på nätterna för att det värkte så mycket i benen. Bara efter jag hade gått en längre bit ute en dag så gjorde det så ont på kvällen att jag satt och grät, och om det blir för illa så kan man till och med behöva operera. Som tur är slapp jag det och klarade undan mig med vila, men var försiktig. Jag önskar inte ens min värsta fiende detta och det är lätt att missa såna här saker om man inte är påläst, och det kan sluta riktigt illa.

Whippet
0

#2 Den andra ''videon'' verkar väldigt intressant! 

#3 Har tyvärr inte tillgång till en spinningcykel, men funderar på att önska mig ett gymkort till julen :)

#4 Oj! Låter hemskt, vill verkligen inte hamna i samma sits. Ska jag tex springa 10 minuter i 1 månad och sedan öka till 15 eller 20 min nästa månad?

Zpookey
1

Det är nog bättre att börja med kortare löpsträckor och inte köra varje dag. Som #4 skriver så måste benhinnorna få lov att vila. Så löpning ena dagen och någon annan del av kroppen andra dagen är nog bättre.

Whippet
0

#6 Ja såklart kommer jag ha vilodagar 2 ggr/vecka :)

Zpookey
0

Det gör mer nytta att vila varannan dag så musklerna hinner att återhämta sig mellan passen. Och kör du ben varannan dag så kan du köra andra kroppsdelar de andra dagarna. Och att få upp pulsen till max under intervaller ger bättre resultat för förbränningen på kortare tid.

[Devya]
0

#7 Du borde vila varannan dag.

Dina muskler växer som bäst då de får vila. Gå inte för snabbt och hårt fram för då kan du råka dra på dig en massa olika otrevliga skador. I mina öron låter det absolut inte rimligt att ha så få vilodagar som två dagar i veckan. 

Jag gick ner helt sjukt mycket i vikt då jag började springa och då sprang jag varannan dag och inte mera än så. Man behöver inte överdriva för det leder oftast inte till något bra.

Lustgas
0

För att minimera skaderisken så är det dessutom bra att träna uppp benstyrkan lite. Knäböj, tåhävningar och utfall är exempel på bra förebyggande benövningar. Till exempel skulle du kunna göra ett cirkelpass av det:

3 rundor av

15 reps x 3 set knäböj

15 reps x 3 set utfall

15 reps x 3 set vadpress på varje ben

Vila 30-60 sek mellan varje varv.

Därutöver är ju bålstyrka bra för hållningen, så håller du dig borta från ryggskador. Och då är ju plankan superb 😉

Whippet
0

#8 o #9 Jaha det visste jag inte, ska köra på varannan dag då istället, tack 👍

#10 Vad menar du med reps?  Låter kanon men vet inte vad reps är 😊 heheh

Zpookey
0

Reps=Repetitions=Repetitioner=Gånger.

Alltså tex Gör 15 knäböjningar, vila lite, gör 15 knäböjningar, vila lite, gör 15 knäböjningar. Då har du gjort 3 omgångar med 15 knäböjningar.

= 15 reps x 3 set

Låter bara lite mer fancy (och är lättare att säga) 😃

Lustgas
0

#11 Ja, precis, där fick du ett bra svar från #12 :D

Whippet
0

#12 Jaha, hahah jo 😃 Tack!

Whippet
0

Låter det här bra: 50 st hopprep Stretching Jogga ca 20 minuter eller mer Stretching 20 situps 5 armhävningar (klarar bara 5 åt gången än så länge hehe) Jag körde på detta tränings programmet idag, kommer köra detta varannan dag, så mina muskler hinner vila :)

oliverholmström
0

Bara ett tips att inte använda dig av en våg, den förstör bara för dig. Jag antar att du vill minska antalet % fett som din kropp består av, inte sant? Men samtidigt som du bränner fett så bygger du muskler och muskler väger mer än fett. Vi sätter det i perspektiv om vi säger att du förlorar 100g fett så bygger du 150g muskler t.ex. När du sedan ställer dig på vågen så kommer du tänka "shit jag har gått up 50g trots att jag tränar och äter rätt". Vilket bara kommer göra att du får mindre och mindre motivation när du ser att din vikt ökar istället för att minska. Så istället så nyp dig där du vill förlora fett, t.ex på magen så att du känner ungefär hur mycket fett du har. Sedan när du tränat kanske en vecka så gör du likadant och så ser du att du kommer att ha förbrännt fett men vågen säger att du gått upp i vikt. Hoppas du förstår vad jag menar!

Zpookey
0

Jag kör med att försöka nå min målvikt först innan jag börjar träna. På så sätt håller jag motivationen uppe genom att se resultatet på vågen. När jag sedan nått målvikten så kommer jag att börja träna och då gör det inget om vågen går uppåt igen. 🙂
Som det är nu så har jag gått ner 35 kg på 8 månader och har 5 kg kvar.
Jag väger mig varje dag och det är en grym sporre att se att vågen går nedåt.
Men sättet som funkar för dig är det enda rätta sättet. 😃

oliverholmström
0

Okej då förstår jag din situation! WOW grymt jobbat bara fortsätt så, så kommer det bli hur bra som hälst!! Lycka till och fortsätt kämpa!

Gambino19
0

Jag kan tycka att om du tränat en dag så ska du nästa dag bara vila ut kroppen och kanske ta ett varmt bad som lugnar musklerna.