Etiketttips-och-motivation
Läst 2535 ggr
cheerft97
2015-11-24, 21:56

förebyggande knä övningar för barn?

Hej finns det någon som kanske har lite bra tips på roliga knä övningar för ett lag som är 10-12 år gamla. Jag har märkt många som kommer med knä skydd på knäna och ett par som ibland kan klaga på knä ont. Jag tror att om vi började varje träning med lite knä övningar så skulle det kunna förebygga knä skador och ge dom viktiga muskler vid knäna. 

Jag vill att mina tjejer ska slippa gå igenom menisk & korsbandsskada som jag fick, det är svårt att förklara för dem att om de tränar upp knäna så kan deras knä smärta att försvinna, de tror liksom inte på mig trots att jag sitter där som bevis på att om man slarvar och kombinerar det med att träna som en tok så kommer skadorna att komma så småningom. Jag kommer behöva lura in knä övningar i träningen för att de inte ska tycka det är onödigt, tråkigt och slarva.

 Så som sagt! Länkar till bra sidor på tips, era egna tips osv! (Vi har tillgång till mycket redskap - tjockmattor, höga klossar osv!)

Tack på förhand :)

Katarina97
2015-11-24, 22:05
#1

Vilken sport tränar de på? 

När jag var yngre och spelade handboll (väldigt påfrestande för knäna) så fick vi t.ex stå på ett ben medans vi passade ibland och göra ett benböj mellan varje pass och en del andra övningar med boll. Men det beror ju lite på vilken sport de tränar på hur man kan lura in det i träningen.

smellcaramell
2015-11-24, 22:07
#2

De jag känner som fått problem med knäna ( inklusive jag själv) har fått det av överansträngning(vanligast har det varit med schlatter) så jag själv tycker det är viktigast att man inte tränar för mycket/anstränger sig för mycket när man håller på med sin sport, speciellt inte i den åldern då schlatter är som vanligast (vid puberteten).

Jag har fortfarande problem med mina knän till följd av schlatter och nu är det många år sedan jag överansträngde mina knän. Så mitt råd är att skippa knäövningarna och istället träna på ett sätt som tränar hela kroppen och lär de känna när kroppen säger nej, på så sätt motverkar man många skador.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

[Majbot]
2015-11-27, 15:55
#3

Har inte en direkt länk men utfall i olika former - om övningen utförs korrekt - tränar upp stödet kring knäskålen. Men att träna bak och framsida lår är ju även minst lika viktigt för friska knän, ex. för övningar till det kan ju även vara knäböj(kräver dock bra rörlighet i höft för att inte belasta diskar i ländryggen).

En annan bra övningar för framsida lår är om en har en kil under hälen så en står på främre delen av fotsulan, lyfter andra benet så en står på bara ett ben, sen sjunker ner mot en knäböj, ska kännas på framsida lår. En kan även lägga till hantlar som extra tyngd när det börjar bli för lätt.

Upp till toppen