Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 2234 ggr
[Devya]
2015-11-15 16:29
0

Ryggskada?

Den 4 november så lyckades jag med något otroligt klantigt. Jag skulle plocka upp ett par dumbbells som vägde 20kg styck och jag funderade inte på det utan bara plocka upp dem och då gjorde det riktigt ont i korsryggen. Efter den incidenten har jag varit väldigt sjuk i korsryggen. Jag kan inte böja mig för att plocka upp något och det gör alltför ont att sitta och att stå. Det enda som går är att ligga på rygg eller på sidan. 

Vad kan man egentligen göra? Jag tycker det har bara blivit värre och värre för var dag som har gått. Hela gårdagen hade jag en massa smärta och kunde mest bara ligga vilket blir ju ganska frustrerande i längden. Jag har fått lätt massage och satt varmvattenflaska på ryggen, legat på golvet vilket hjälpte för stunden och tagit ett par värktabletter (ibuprofen). Vad annat kan jag göra? Jag måste på jobb imorgon vilket jag inte alls ser fram emot.

Trixter
2015-11-15 16:46
0

Det kan ju vara en disk som hamnat fel eller en sträckning. När jag hade problem med ländryggen gjorde jag dessa övningar: https://m.youtube.com/watch?v=5iVZlpVc6G8 och jag tyckte dom hjälpte, iaf för stunden. Sen fick jag även gå till en kiropraktor som knakade ut mig och då försvann alla problem.

[Majbot]
2015-11-16 18:12
0

Gå till läkare och se till att få magnetröntgen på ryggen, dina symptom låter som diskbråck.

[Devya]
2015-11-16 18:29
0

Idag fick jag riktigt nog på jobbet, jag hade jättesvåra smärtor. Jag bestämde mig för att åka till läkaren och jag fick  medicin så får se hur det går. Det handlar om starka mediciner så jag får också ha ledigt från jobbet hela veckan. Hon kände på ryggen och ansåg att jag hade väldigt spända muskler. 

Diskbråck låter det nog inte som för jag har inga andra problem än just det där stället. Om jag hade diskbråck så borde jag ha andra symptom, t.ex. olika sorts problem med benen, problem med att kontrollera urin och avföring osv. Jag har inga sådana symptom överhuvudtaget så jag tror inte det har något med det att göra. :)

[Devya]
2015-11-23 10:15
0

Nu är jag tillbaka på jobb igen och smärtan kom tillbaka med full fart. Det hade blivit liiite bättre av att vara hemma samt all yoga jag har pysslat med men nu så är allt förstört igen känns det som. Jag har värre smärtor än tidigare efter att ha varit på jobb… Vill helst nu bara dö så att jag slipper det här eländet…

Rainee
2015-11-23 18:20
0

Kan du inte gå till en kiropraktor? Det känns som att det är det bästa alternativet i detta fall!

[Majbot]
2015-11-23 21:37
0

#4 Se till att få magnetröntgen! Låter som diskbråck. Kiropraktor är ingen bra idé i detta läge då de kan göra diskbråck värre, som sagt, gå till din sjukvårdscentral och få tid för röntgen!

Rainee
2015-11-23 23:34
0

#6 Okej, då drar jag tillbaka mitt förslag! Men om det inte är diskbråck eller nåt åt det hållet så kanske det kan vara ett alternativ?

[Majbot]
2015-11-24 01:20
0

#7 Har själv väldigt dålig erfarenhet av kiropraktorer. De vill ofta knäcka en "frisk" ev. be en komma tillbaka och knäcka några gånger till för att "lösa problemet" Problemet är ju dock ett rörelsemönster hos den skadade(vare sig det är diskbråck eller ryggskott) som är problematisk, kan vara att en lyfter saker fel, har ojämn balans i musklerna som gör ryggen sne, för tight muskelatur på ena sidan kroppen som drar för mycket, för svag bål.. osv osv. Du förstår nog min poäng att orsakerna är många men det handlar ytterst sällan om att en person har utsatts för en olycka men lever för övrigt med ett perfekt rörelsemönster som inte belastar rygg/kropp ojämnt. Ryggsmärtor kan ex. uppstå av muskelknutor, de går inte att knäcka bort utan måste masseras bort. 

Finns de kiropraktorer som lever kvar i D D Palmers läror(grundaren av kiropraktik i princip) som är fullt övertygade att människor har en livsenergi i ryggraden, där de menar att sjukdomar frodas i kroppen för att problem med ryggraden påverkar livsenergin och därmed immunförsvaret och därmed blir sjuk menar dem. Det intressanta med kiropraktik är att det är så vanligt, men det finns inga vetenskapliga bevis på att det skulle fungera bättre än exempelvis sjukgymnastik eller en naprapat. Finns människor som dött då de blivit behandlade av kiropraktik, så nja nej tack säger jag. 

Därför är det en sämre idé att gå till en kiropraktor eftersom ex. en sjukgymnast eller naprapat är bättre utbildad för att kunna hjälpa en lista ut sitt problem och vad en kan göra för att läka sin skada samt förebygga att den uppkommer igen. Så jag skulle säga att gå verkligen inte till en kiropraktor i första taget.. 😓

Rainee
2015-11-24 10:07
0

#8 Ja okej, men sen kan ju folk dö av vad som helst så jag tror inte att man ska oroa sig för att dö om man går till en kiropraktor. Säger bara att jag mött många med ryggproblem som gått till en kiropraktor eller liknande och sen var problemet borta. Så om hon går och kollar upp vad som är fel så kanske hon får klartecken att gå till en kiropraktor, sjukgymnast, naprapat etc. Du förstår min poäng!

[Majbot]
2015-11-24 13:45
0

#9 Självklart inte men det är flera ting som samlas ihop till flera anledningar till varför en ska tänka en extra gång innan en går till kiropraktor. Oddsen för att dö hos en kiropraktor är väl liten men risken finns ändå, men det är inget de säger innan de behandlar, vilket är lustigt :)

Jag står för att en bör gå till naprapat eller sjukgymnast i första hand efter en magnetröntgen då de som sagt är utbildade i att kunna hjälpa en förändra sitt rörelsemönster då ryggproblem oftast inte kan lösas på livstid bara genom att knäcka lite :)

Säger inte att kiropraktik inte kan hjälpa alls, förstår hur du tänker och kan hålla med till viss del. Har lite svårt bara att förlita mig till alternativmedicin som kan göra mer skada än nytta och inte heller baseras på vetenskap.

[Devya]
2015-11-24 17:23
0

Nja, kiropraktiker litar jag inte  på. En bekant till mig blev tyvärr mycket värre efter att hon besökte kiropraktikern, så nej tack. +

Fysioterapeut är isåfall att föredra. De är åtminstone väldigt kunniga inom ämnet och börjar inte försöka förstöra ens kropp.

Jag kan ju sen inget annat göra än att följa läkarens råd. Jag ska alltså ta kuren till slut och sen har jag tänkt ringa dem igen på torsdag om det inte har blivit bättre. Det känns dumt att ringa dem förrän jag har tagit medicinen till slut. 

Jag hade feber i måndags och idag. Jag vet inte om det beror på någon flunssa eller om det har att göra med ryggen. Det konstiga är att jag känner mig väldigt pigg då jag är på jobb men sen på kvällen är jag förstås helt utmattad och bara ligger i sängen, det enda som faktiskt lindrar smärtan.

Rainee
2015-11-24 19:44
0

Okej, så smärtan har inte minskat alls då? :/

[Majbot]
2015-11-24 21:23
0

#11, Försvinner smärtan om du ligger i sängen med ryggen mot sängen och böjda ben?  Som på bilden i länken fast fötterna i sängen:

http://mabra.com/wp-content/uploads/2015/08/traning-ryggskott-rehab-700x440.jpg

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-11-25 18:44
0

Om din smärta blev bättre av vila men kom tillbaka direkt när du kom till jobbet skulle jag inte vänta med att ta kontakt med läkaren igen för vidare utredning, t.ex till sjukgymast eller liknande. Min erfarenhet är att man inte ska ta lätt på ryggont.

[Devya]
2015-11-25 20:11
0

#12 Idag har det faktiskt blivit bättre men nu har jag också ont i ena skinkan.

Det börjar bli bättre så då tror jag inte att jag behöve besvära min läkare ännu en gång.

#13 Den försvinner om jag ligger ner, spelar ingen roll om jag ligger på sidan eller utsträckt på rygg - båda sätten fungerar utmärkt.

#14 Nåja, nu har det ju blivit bättre så jag tror att jag tänker vänta med att kontakta läkaren även om jag fortfarande upplever lite smärta. Det är åtminstone lite lättare att hantera nu.

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-11-25 20:15
0

Skönt att höra det går bättre, fortsätt dock var uppmärksam på din rygg.

Rainee
2015-11-25 20:28
0

Va skönt! Vi hoppas på att det betyder att läkning är på G då. Fortsätt ta det lugnt 🌺