Längdåkning!?
Tänkte köpa längdskidor, var år sedan jag stod på några så tala om att jag blev förvirrad när jag börjar kolla runt på vilka skidor man ska köpa! Det finns skidor för allt och jag vet inte ens vilken skidstil jag vill hålla på med dvs klassisk eller skate som jag antar är de två huvuduppdelningarna av skidstilarna.
Jag vill börja köra drag med mina hundar, inget avancerat, utan som motion och nu tänker jag inte slädhundar med släde. Rent spontant så låter det ju som om skateskidor är något jag borde kolla på, kan inte skate (skatade tidigare lite, men var absolut ingen expert) men det är ju en träningsgrej. Men jag känner ju även att jag vill hålla på med båda typerna åkning, men det verkar inte finnas några kombiskidor för detta *haha* och nej jag köper inte två olika skidor.
Någon som har koll på hur detta funkar? Kan man tex köra klassisk stil med skateskidor eller tvärtom? Att man då kanske köper skidor för den skidstil man tror man mest kommer hålla på med? Som jag har fått förklarat för mig så är skateskidor lite kortare än klassiska, för att det ska bli enklare att köra skate. Men kan kan ju kanske köpa lite kortare klassiska skidor, eller hmmm förvirrad minst sagt. Förstår att även skidorna är olika på andra sätt än bara längden men ja…
Kör en chansning här iaf att någon är mer insatt :)
Även råd på bra webbutiker som är insatta i längdåkning uppskattas, kommer tyvärr inte kunna ta mig till en sådan affär och prova ut själv så e-handel är mitt val.