Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 998 ggr
Skitgalen
0

Träna nacke

Jag undrar vad man kan göra för övningar hemma för att träna nacken? Läste en artikel för ett tag sen om att huvudet väger nästan 5 kg och varje gång man stirrar neråt i tex telefonen så sliter det uppenbarligen på nacken, det skrämde mig iaf och jag vet att jag har usel hållning och har även nack/ryggproblem. Har inte råd att gå på gym och jag har heller inte några redskap hemma men finns det något man kan göra ändå för att öka styrkan och stabiliteten i nacken?

[Majbot]
0

Du får störts fördel i att se över ditt rörelsemönster, själv stirrar jag aldrig ner i mobilen utan höjer istället armen så att jag kan titta relativt rätt fram för att på så vis inte belasta nacken.

God hållning sitter mer i nacken utan i hela kroppen, du kan alltså inte träna din nacke för att sedan fortsätta belasta din nacke genom att glo ner i mobilen för du belastar din nacke fel i vilket fall. Sjukgymnast kostar inte mer än vad ett vanligt läkarbesök kostar, så mitt tips är att istället för att försöka självlära dig, så ta hjälp av en sjukgymnast som kan visa dig övningar med korrekt form än att göra dina problem värre. Allt för många som får ryggskott/diskbråck till följd av inkorrekt form vid träning och sämre rörelsemönster i vardagen,