Träningsvärk
I måndags var jag på gruppträning och har nu världens värsta träningsvärk. Tror att det är inflammation i musklerna. Passet var en kombination av konditions- och styrkeövningar. Jag är inte helt ovan att träna, går på zumba 2-3 gånger i veckan men jag tror att kroppen inte var riktigt redo för det här och att jag pressade mig för hårt.
Nu har jag i alla fall haft fruktansvärda muskelvärk (mest lårmuskler) i tre dagar och kan knappt gå. Värst är det (eller nästan omöjligt) att gå ner för trappan. Då känns det som om någon bokstavligen kapar benen under mig. Har tagit smärtstillande igår och tagit en lätt promenad nu, men det gör lika mycket ont.
Jag skulle vara otroligt tacksam om ni kan berätta för mig vad jag kan göra. I o.m. att smärtan inte avtar har jag allvarligt funderat att ringa sjukvårdsrådgivningen och uppsöka läkare. Kan jag göra några övningar, cykla eller vad som helst som gör att det gör mindre ont?
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Trappan kan du klara bättre genom att gå baklänges nerför. Annars är det nog inte mycket att göra än att vänta ut och lära sig till en annan gång.
Att röra på sig lite försiktigt är bättre än att sitta still.
Jag tror inte att du fått inflammation av muskelvärk. När man tränar hårt så går muskeltrådarna av, och sedan byggs de upp igen, Starkare och smidigare.
Jag tror att idag är värsta dagen. Värme kan hjälpa, lägg dig ett hett bad, eller bada bastu. Benvärmare i ull är också bra. Det är framförallt viktigt efter hård träning, att man inte kyler ner kroppen snabbt.
#1 Tack snälla för ditt svar! Det var det jag var rädd för…. att man bara får vänta ut. Ett varmt bad har jag faktiskt funderat på att ta för en stund sen så det gör jag nu direkt. Och sen ta en promenad ikväll. Tack!
I tots feel you, jag gjorde över 100 vadlyft i rad en gång och hade precis samma smärta som du hade fast i vaderna så jag kunde inte gå på något annat sätt än på tå. Kunde knappt duscha o sådär, kunde inte lägga mig annorlunda i sängen för då spändes musklerna och det gjorde jätteont :/ men det gick över..
#3 Ja, det går över (som tur är) men det här tog drygt en vecka. Känner fortfarande ont när jag böjer mig ner. Har aldrig haft så här ont tidigare i samband med träning. Förhoppningsvis har jag lärt mig något nu till nästa gång när jag är i gång att överskatta min förmåga. 😉
Jag har gått igenom samma sak och hade ont i två veckor efteråt. :) Det var en grym träningsvärk, har aldrig varit med om dess like tidigare.
Jag fick det genom att gå raskt (powerwalk)ca 15-20 km och en massa uppförsbackar och hal is att ta sig förbi. Vid den tiden brukade jag annars springa 4 gånger i veckan, 8km per gång, så jag blev ju väldigt förvånad över att jag blev sådär pass påverkad av en 15-20km tur.
#5 Jag blev också förvånad att jag fick värk och trodde att det skulle gå över. Nu är det 1 vecka och tre dagar sen dess och jag har fortfarande ont vid ljumske. Har aldrig haft så ont och smärta gjorde att jag kände mig både illamående och febrig.
#6 Är du dock säker på att du inte har någon sorts flunssa på gång då?
#7 Jo då, jag är säker. 🙂Det var dag två och tre när jag hade som mest ont som jag mådde så som jag beskriver.
Det där med illamående och smärta känner jag igen! I onsdags började jag träna efter ett väldigt långt uppehåll, och min styrka och kondition är så nära obefintlig det går att komma. I torsdags gjorde det rejält ont, och jag var helt utmattad, orkade inte göra något alls. Och i fredags mådde jag så illa att jag spydde. Men nu är värken borta, och illamående och mattheten med. Jag tror det lätt blir så om man gör något man är väldigt ovan vid.
#9 Ja, och att man överskattar sin egen förmåga. Vilket jag gjorde. Instruktören sa att vi skulle anpassa övningarna så det kändes bra för var och en och efter egen förmåga. Men någonstans glömde jag det och bara trodde att jag skulle kunna hänga med i allt hon gjorde. 🤪