Bröstsim tider
Har sett flera som tränar för att klara av att springa milen på en timme, det verkar alltså vara ett "grundmål" liksom. Har letat lite, men jag hittar inget motsvarande för simning…
I nuläget simmar jag oftast 1000 m bröstsim. Naturligtvis kan jag fortsätta tävla mot mig själv och rent allmänt försöka förbättra min tid, men det vore roligt att veta ungefär vad som räknas som en "bra" tid. Alltså ungefär vad jag kan sikta på som drömmål.
Tider för VM och så hittar jag såklart, men då är det kortare sträckor eller annat simsätt. Då blir det väl fel att jämföra? För det är såklart svårare att hålla ett högt tempo när man simmar en hel kilometer, jämfört när man simmar "bara" 100 meter. Samt att det är orealistiska tider för mig ändå, som bara motionssimmar. Naturligtvis kan jag börja simma i set på 100/200 m själv, men jag tycker inte det är lika roligt. Det blir för mycket tidtagning för min smak.
Tips? Ni som simmar, vad skulle ni säga är en bra tid när man simmar 1000 m bröstsim?
//Jessie
Svår fråga.
Slösimmar jag tar det runt 30 min… Motionsimmning med mycket folk i vägen.
Om jag anstränger mig, då snackar vi svettas i bassängen, och inte allt för mycket folk i vägen klarar jag mig runt 18-20 min.
Snabbaste någonsin som motionär 13 min. Ensam i bassängen och 50 meters bassäng den gången, mindre svängande är en fördel.
#2 Okej, tack (:
Jämfört med dina tider kan jag förbättra mig en hel del. Min bästa tid är runt 23-25 minuter, när jag simmar 1000 m (dock i 20 m bassäng) och är ensam. När det är mycket folk kan det bli uppemot tre kvart, men det beror delvis på att bassängen jag simmar i är ganska liten så det går inte att simma förbi utan man får hålla samma hastighet som personen framför helt enkelt.
//Jessie
Men det låter som helt okej tider i kort bassäng. Jag har ju tävlat en del i unga år så kanske har lite kvar av tekniken från då. Tycker du ska vara nöjd med 30-35 minuter. Sen kan man alltid förbättra sig därifrån. Men som sagt inte dåliga tider på något sätt.
Jag simmar vanligen kilometern på 27 minuter och 1500 meter på 43, sällan långsammare. I min simhall är det hygglig motionsfart men inte snabbast.
#3 Nöjd är jag absolut. Men jag måste ha en viss tävling i det hela för att inte tappa intresset. Därför jag ville veta ungefär hur mycket jag kan förbättras om jag vill, som lite extra motivation (:
#4 Okej, tack för svar!
//Jessie