Träning iFokus

Träning

Etikett: kost
Läst 2927 ggr
louisebertilsson
0

Äta proteinbar istället för lunch? Hur bra?

Hej! Jag jobbar på hunddagis vilket innebär att jag är ute hela dagarna och promenerar hundar och har inte tillgång till mikro eller kylskåp då jag har ett mobilt dagis. Därför har jag nu under lång tid hoppat över lunchen och äter endast frukost och middag. Tänkte nu ta tag i det här och funderar på att köpa proteinbars då det är lätt att ha med sig och är billigt. Är det ett bra alternativ? Har kollat på dessa från mmsports. http://www.mmsports.se/Kosttillskott/Bars/Proteinbars/Body-Science-Protein-Meal.html

Sindri
0

Hur dåligt? Borde det stå i rubriken.  Allt som heter något med "bar" innehåller i regel alldeles för mycket sockerarter. Den här "skryter" med att ha oligofruktos.

Oligofruktos tas visserligen inte upp av kroppen, men är känd för att ge mycket gaser. Risken är också, eftersom det är en sockerart att du blir hungrig snart igen p.g.a. att blodsockret faller om ett tag. Om du istället äter en riktigt bastant frukost kan du inte klara dig till middan då?
All mat behöver inte förvaras i kylskåp. T ex torkad skinka, ost i tärningar, cocktailtomater. En macka med hårdkokt, skivat ägg. Sånt du kan äta medan du sitter ner en stund. Det är i alla fall riktig mat.

louisebertilsson
0

Har som sagt ingen koll på sånt här, men förstått att det är mycket socker i bars. Jag klarar mig till middagen men tänker att det borde vara bättre att äta än att inte äta alls. Mackor är väl inte heller så bra?

Sindri
0

Mackor är bättre än bars, men vill du hålla nere kolhydratintaget så satsa på lite plock i en burk. Linda torkad skinka runt ostbitar, lägg i ett par cocktailtomater.

Klara du att äta bara ett kokt ägg rakt av så funkar det också fint.
Jag gör crepes utan mjöl (med psyllium i istället) och det har jag ofta med om jag behöver matsäck. Kan fylla dem med lite olika saker, en favvo är spenatcrepes med lit crème fraiche och bitar av rökt lax. Det kan man äta med händerna.
Man kan också göra crepes med kokosrasp och äta bara som de är.

Men om du inte blir hungrig finns ingen anledning att äta. Jag äter bara två gånger om dan. Funkar fint och jag spar en massa tid. Är du däremot sugen så är ost bättre än frukt, bars och annat.

louisebertilsson
0

Är det lika dåligt att äta protein eller dietshakes också?

Sindri
0

Jag vet inte vad de innehåller, men varför tror du att du behöver nåt som är så tilljoxat? Ju kortare ingredienslista desto bättre.

Sånt som fixats ihop på någon fabrik långt bort av en massa saker med en del onödiga ingredienser är sällan bra att äta. Allt som heter något med "diet" brukar vara väldigt "konstgjort" och långt ifrån riktig mat.

Jag har redan gett förslag på sånt som är enkelt att bära med sig, klarar sig utan kylskåp och kan ätas med händerna.

Kan lägga till nötter också. Hasselnötter innehåller en massa bra saker + nyttigt fett. Det verkar ju inte som om du blir direkt hungrig på dagen så det är väl perfekt med lite plockmat. Det finns också s.k. ölkorvar som jag inte smakat, men som jag vet många rekommenderar som bra mat att ta med under liknande förhållanden.