Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 1411 ggr
lollo00
0

Att bli smal

Pga personliga anledningar får jag inte anstränga mig fysiskt, dvs jag får inte jogga, springa eller liknande där pulsen går upp snabbt. Detta fick jag veta av min läkare för ca en - två månader sedan och har därför inte sedan dess joggat vilket jag innan gjorde 2-4 ggr i veckan. Jag har märkt väldigt stor skillnad på min kropp hur den ser ut. Det jag vill fokusera på är min mage. Den har ändrat sig väldigt mycket enligt mig. Men när jag frågar kompisar så säger dem att de nt märker ngn skillnad. En regel när man tränar för hur sin kropp ska se ut ska det vara för sin egen skull, och i detta fallet är det det, jag trivs inte så jag är nu. Jag älskar att idrotta och friidrotta men jag får inte. Jag brukade även göra det så jag har motivationen till det egentlige, och jag gör det även om jag inte får ibland. Men min fråga är hur jag ska få bort min mage utan att behöva anstränga mig fysiskt.

Rainee
0

Äta nyttigt? LCHF?

[Agilitypuffen]
0

Kan du inte ta längre lugnare promenader? 🙂

lollo00
0

#1 Jo, det är ju en självklar sak :D #2 Jag har säkert tid till det ibland, har läxor osv att sköta också. Men visst kan jag göra det! :D

Rainee
0

Varför får du inte anstränga dig fysiskt om jag får fråga? Och hur gammal är du?

lollo00
0

#4 Jag är snart 15 år gammal. I början av året kollade jag upp varför jag fick blåmärken lätt, ibland av att jag inte hade gjort någonting. Detta berodde då på att jag hade för lite vita blodkroppar "krombyciter" (stavning) vilket gör att jag inte har så bra immunförsvar. (Ni förstår varför om ni vet vad de vita gör för nytta, orkar nt gå in på detalj om det nu.) Och eftersom att jag lätt får blåmärken får jag inte heller göra saker där jag utsätter mig för fara för att få ett blåmärke, det kan handla om att jag går in i ett bord (som kan hända vem som helst och när som helst). Däremot har min läkare inte sagt exakt varför jag inte får anstränga mig, men jag känner också själv att jag inte kan det, då jag springer korta sträckor i intervaller (de kan vara att jag springer 5 ggr) så blir jag knallröd i ansiktet, så att det verkligen bränner, mitt huvud bultar, jag får sämre reaktionsförmåga, känner mig svimfärdig, får ont i magen så jag måste sätta mig ned osv. Hoppas du fick svar på din fråga :)

lollo00
0

trombocyter stavades det, opps

lollo00
0

http://trombocyter.se/vad-ar-trombocyter/ På denna sida står det vad trombocyter är och vad de är till för, även att vanliga personer har mellan 140-400 miljarder, jag ligger på ca 25

Rainee
1

#5 Okej, ja jag tycker att min fråga besvarades. Men om du bara är 15 så borde det ju inte vara något som du ska behöva tänka på. Får jag fråga om du faktiskt är överviktig eller nojjar du bara? Om du inte tycker det är jobbigt så får du gärna skriva din vikt så man kan få en bild i huvudet 🙂

lollo00
0

#8 Jag vet att många brukar säga att jag är lagom som jag är. Men eftersom att min mage i profil putar ut mer nu än vad den gjorde för bara en månad sedan är jag orolig för att det ska fortsätta som det gör om jag inte tränar. Jag har också svårt att stå emot choklad och glass. Jag väger ca 51 kg och är ca 165 cm lång.

Rainee
1

#9 Lugn lite nu, vissa människor har sådana kroppar bara, att det putar lite mer på magen, inget fel med det alls, du är bygd så! Sen om du hade muskler där innan så blir det ju lite annorlunda när du slutat träna men du kommer ju inte få värsta ölkaggen bara för det. Du är ju till och med nästan underviktigt med dina fjuttiga 51 kg. Sen om du går omkring och nojjar över det här och kollar hela tiden i spegeln om det blivit putigare så kommer det ju se ut som det också, hjärnan inbillar sig mycket konstigt, det blir som en fixering där bara du kan se felet och ingen annan. Väldigt ohälsosamt beteende, tycker du ska släppa det och inte oroa dig så mycket. Choklad och glass gör nog inte heller så mycket att du äter. Försök fokusera på annat istället, jag tror inte att du har något alls att oroa dig för! Ta hand om dig nu, att skaffa dig en ätstörning är inget du vill gå igenom, tro mig.

RobinEH
2

Du har ett BMI på 18,7, median för personer i din ålder är 20, BMI på 24 ses som övervikt. Jag tvivlar på att din putande mage beror på fett. Vanligaste orsaken till att magen putar är snarare relaterat till din hållning och svaga längsgående bukmuskler (transversus abdominis). Det är vanligt att magen putar hos oss som är lite smalare.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa