Tips till konditionsträning?
Min styvmor har ett rullband ståendes som hon inte använder längre, och jag som har social fobi och inte kan gå till gymmet eller ens springa ut en runda i skogen tycker det är konstigt att jag inte använt det tidigare.
Nu ska vi flytta in rullbandet till mitt rum och tänkte börja gå på det dagligen för att sedan börja jogga/springa.
Jag har inte tränat eller ens gått ut och gått alls under, ja, hela mitt liv? Klart jag tagit promenader, men vi snackar en gång i månaden..
Så jag undrar om något kan ge tips / ett litet "program" om hur jag lättast kan träna upp min kondition och förkoppningsvis bränna så mycket kalorier som möjligt utan att min kropp blir arg på mig? Jag är som sagt otränad och vet inte mycket!
T.ex. Hur mycket ska jag börja med första veckan och hur mycket ska jag öka med under några veckors period? När det gått några veckor lär jag ju ha kommit in i det.
Sök på C25k, couch to five kilometers. Finns både som träningsprogram och som app, och målet är att man på ett antal veckor (8 tror jag) ska kunna springa 5 km, kan vara värt att kika på iaf!
Ska kolla in det! Tack