Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 577 ggr
Lucky12
2

Hjälp mig!

Hejsan! Jag är en fjorton årig tjej som är 161 cm lång ungefär och väger 57.6 kg. Jag vill gå ner i vikt pågrund av att jag tycker jag ser ut som världens fetto… Och trivs själv inte med hur jag ser ut. Har försökt nu själv ett tag men det har bara lett till en vikt ökning på 2 kg. Är tacksam över alla tips jag kan få!

[Murvel]
2

Att äta ordentligt är A och O. Äter du för lite så får du inte nog med energi och näring, och då kommer din kropp att ställa in sig på svält och inte "vilja" gå ner i vikt. Så, nyckeln ligger i att äta BRA mat som håller dig mätt länge. Och att äta tillräckligt med kalorier för att orka tänka, plugga, utföra intressen, ha roligt, engagera sig, hålla värmen etc. Ett första steg är att dra ner på direkt onyttiga saker så som godis, läsk och skräpmat, samtidigt som du lägger till mer grönsaker till din kost. Steg två är att sluta småäta och andra ovanor. Men, vilket är viktigt, du är definitivt inget "fetto". 14 år är en svår ålder där kroppen ändras, du fortfarande växer, hormonerna svallar vilket kan leda till viktökning hit och dit. Strunta i vågen, ät BRA mat och tänk i första hand på hur du mår av maten och hur din kropp förändras över tid - inte på vad för siffror vågen visar :).

[Wraith]
2

Jätte tråkigt att du känner så, 14 år och känner att din kropp inte duger.

Men jag kan garantera dig om du äter varierat och motionerar sunt, dvs överdriv ej (då kommer du må ännu sämre) så kommer din kropp balansera upp de kommande åren. För tjock är du absolut inte! Tyvärr är du heller inte ensam att känna som du gör, vilket är riktigt tragiskt, då det finns barn/ungdomar som verkligen lider av fetma och övervikt. Men jag förstår att dina känslor är riktiga för dig, men jag hoppas att du även kan försöka träna på att tänka om.

Som #1 säger så förändras din kropp just nu, så även om du skulle börja på en riktig diet eller träningsplan så är det inte säkert att kroppen lyder dig.

Ditt BMI är 22 och är idealet för dig! Du ska verkligen inta tvinga ner dig i vikt nu, risken är bara stor att du får riktiga problem då och då kommer du må skit kan jag lova.

Vet även att du inte ville höra detta, men du behöver inga viktminskningsråd, du behöver råd på hur de fortsätter leva sunt så din kropp utvecklas åt rätt håll.