Hur katten ska man hinna?
Jag har ett ganska tajt schema. Jag är trav tränare till 7 hästar och så tränar jag en distansritt häst. Jag gör alla sysslor så som mockar, fodring, vatten ja allt. 2-3 dagar i veckan åker jag hemifrån 07;20 och tränar hästar och då har jag stigit upp ca 06;00. hemma ca mellan någon gång mellan 11 och 13 beroende på hur många hästar som ska med och om dom ska få nya skor eller inte. ibland åker jag hemifrån 12;30ca och då är jag hemma runt 18;00. När jag kommit hem när jag åkt på morgonen så ska ju övriga hästar tränas ca3-4 hästar på en dag tar väll 1½-2 timmar per häst beroende på vad man ska. Som ni förstår så är mitt schema ganska packat. Men jag måste lyckas få in träning på nått sätt. Både kondition och styrka. Har vart hos läkare men min höft och mina knän och dom säger att träning och stretcha är de ända som hjälper, och när jag tänker efter så tidigare när jag var i bättre form hade jag inte ont där jag har ont nu. Jag gick från 55kg och hyfsat vältränad till 75kg och vidare upp mot 80kg nu väger jag dok närmare 70kg än 80kg men vill ner till 60kg i alla fall. Och efter som att jag funderar på att rida Monté (som galopp fast i trav) så måste jag bli grymt stark i hela kroppen Ni som jag har mycket att göra om dagarna, hur löser ni de med träningen?
Tränar under arbetet - perfekt när man kroppsarbetar och ändå använder musklerna.
Man kan skyffla hästskit samtidigt som man stretchar benen, man kan stretcha rygg och gluteus när man böjer sig över höet, man kan pumpa armar och axlar med höpåsarna medan man bär dem genom stallet eller med skottkärrehandtagen på väg till dyngstaden. Att rulla och stretcha axlar och nacke medan man ryktar eller rider tar ingen lång stund extra heller. Hinderbommar (om man använder sådana) är också utmärka styrketränings- och stretchredskap medan man ändå bär dem. Konditionen kan man träna genom att gå/springa med hästen under uppvärmningen eller genom att jogga/springa till och från haget etc.
#1 Tack de var väldigt bra tipps :)
Då jag hade riktigt tajt schema så såg jag till att vakna ca 4.30 eller 5 tiden på morgonen för att hinna träna. Det kanske inte är idealet men jag gjorde så för jag hade inget annat alternativ. Från kl.7.00-21.00 jobbade jag och studerade. Fanns inget annat alternativ än att bara stiga upp tidigt och ta itu med det.
Inget jag rekommenderar även om det fungerade riktigt bra för mig.
inte för att vara respektlös, men klarar du av fystesterna som krävs för montéryttare om du har problem med knän och höfter? det är ganska tuffa krav för montéryttare nu.
#4 Jag vet de, men de är problem som enbart kommit för at jag är otränad.
När jag var i form red jag ofta i jätte korta stigläder utan problem
Vill till lägga nu. att jag vet att mitt inlägg är lite flummig.. hade en period som jag var väldigt stressad och inte redigt viste vart jag skulle göra av mig själv.