Gå ner i vikt, hur tränar jag?
Hej!
Är en tjej på 18 år, som tidigare legat på 43 kg och varit 154 cm lång. Trivts jättebra med vikten, men sen i vintras har träningen minskat och godisätandet ökat. Från att ha vägt 43 kg väger jag nu 48 kg. Jag vantrivs med vikten. Inte för att jag känner mig tjock, utan för att jag känner att jag vart mycket piggare och smidigare när jag vägde 43 kg.
Hela sommaren är jag hos mina föräldrar, där det förekommer fika och god mat. Jag har tidigare provat dieter och liknande, men inte funnit ut något av det. I sommar vill jag kunna gå ner till 43 kg igen, men samtidigt kunna njuta lite av umgänget, sommaren och goda maten.
HUR tränar jag på bästa sätt för att gå ner igen? Jag antar att kg har ökat pga ingen träning under vintern. Jag måste komma igång igen. Jag har inte mer tillgång till gym än utomhusgymmet i stan.. Sprang gjorde jag och har tänkt börja igen med.
Spontant tänker jag att du ska lägga om kosten så som du åt förut och så klart även börja träna på samma sätt som förut. Men antar att du vill ha bättre svar än så ;) Ska bli intressant och se vad du för får tips!
#1: Problemet är att jag svalt mig under tiden jag vägde 43 kg, av den anledningen inte vill gå tillbaka till gamla kosten nu. Dessutom är jag hos min mamma och pappa som håller koll på att jag äter ordentligt (dvs husmanskost och dylikt) och inte svälter mig själv …
Är mer träningen jag behöver hjälp med.. Förra året var jag hos mamma och pappa på sommaren, åt likadant som nu, och vägde 43 kg. Nu väger jag 48 kg tack vare att jag vart osund under tidigare delen av året.
Har samma problem, jag har gått upp och vill gå ned i vikt, och jag har testat ALL träning, alla sorters "normalmats dieter"
INGENTING av det fungerar!
Jag skulle tipsa om att äta hälsosamt och normalstorlekar på all mat du äter, fast endast äta varannan dag!
annars… om du inte vill göra det är det nog bara att hitta en ny sorts diet!
Då hoppas jag att du söker hjälp hos en doktor/psykolog istället för att be om träningshjälp då jag antar att du fortfarande är smal men att din hjärna lurar dig.
Jag är smal, det är inte det att jag känner mig tjock eller liknande. Jag vill bara gå ner till den vikten igen eftersom att jag trivdes med den.
Anser att man ska kunna äta "normalt" och nyttig mat, om man rör på sig. Det har funkat för mig innan och därav tänkte jag fånga lite bra träningsmetoder. Lite tråkigt att bara springa hela tiden. 😃
#5 Du kommer att vänja dig vid din nya vikt, jag lovar dig det. Jag vägde själv 43 kg väldigt länge och det kändes hemskt när jag gick upp över det till slut. Men din kropp utvecklas fortfarande och eftersom du svälte dig själv för att ligga på 43 så är det inte en hälsosam vikt för dig. Jag har legat mellan 48-50 kg i nästan 10 år nu och kan inte tänka mig att väga mindre. Det du försöker uppnå är bara en siffra på en våg, trots att du inte är missnöjd med hur din kropp ser ut. Jag råder dig att försöka vänja dig vid din nya vikt. Sen är det alltid en bra grej att förbättra sina kost och motionsvanor för att må bättre, dvs bli piggare och smidigare, men ställ undan vågen och ignorera vad den säger istället för att fastna i en vikthets som är så otroligt lätt att hamna i och svår att ta sig ur.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Detta med kost och träning är en konst, men det finns en gyllene regel för att gå ner i vikt, det är att inte överstiga ungefär 2000kalorier om dagen. Om du äter 2500kalorier om dagen eller mer finns det då två alternativ.
1. Träna bort det extra du äter, eller minska intaget mat. Så i slutändan kanske du äter 3000 kalorier per dag, men tränar bort det överflödiga. Då kommer du inte svälta dig själv, din omgivning kommer inte tro att du svälter dig själv och du kommer inte vara trött/undernärd.
Självklart är det en fördel att äta nyttigt, mycket grönsaker osv.
Samt så är det även viktigt att avgöra om det är en siffra (vikt) eller utseende (kropp) som är det viktiga för dig, eftersom muskler väger. Olika träningsmetoder tar bort fett (du går ner i vikt) och ger muskler (du går upp i vikt) och gör då att man går upp ett tag medans man tränar och det slutar med att man kanske gick från 50 till 55 men ser mycket biffigare/vältränad ut, men är antagligen mycket mer hälsosam än om man gått ner från 50 till 45.
Så ta reda på om det är siffran eller kroppen som är ditt huvudfokus och välj diet/träningsform utifrån det, annars är joggning ett säkert kort, enligt mig iaf.
/DSUM
Crazy people don´t know they are crazy
I know I am crazy therefore I am not crazy.
Isn´t that crazy?
#7: Oftast äter jag inte mer än max 1500 kalorier om dagen :o Äter oftast grönsaker, frukt och grönt. Ser det som en självklarhet. Alltid nyttig mat, men vart att jag lagt till godiset ibland (dock bara på helgerna!). Ändå gått upp i vikt. INte ätit så stora mängder mat heller.
Men nog fått reda på mitt. Bara att vänja sig. Jag äter rätt och så. Var dumt att ens skicka inlägget. Admin kan ta bort det.