Träning iFokus

Träning

Etikett: övrigt
Läst 613 ggr
hannaj98
0

Hur lång tid tills resultat?

Kanske lagt denna fel nu. 

Jag undrar hur lång tid det tar tills man märker resultat av sin träning. Försökte googla på det men det enda som kom upp var hur lång tid det tog tills man förlorade vikt vilket inte är mitt mål med träningen. 

Men hur lång tid tar det tills man börjar få bättre styrka och kondition? 

Jag ska träna på gym 3 gånger i veckan. 2 spinningpass, ett yoga pass och en dag då jag kör ett pass som heter CXWORX plus lite egen styrke träning.

Har inte tränat alls på snart tre år förutom lite ridning och promenader så börjar i princip på noll men är verkligen taggad nu!

[Outlawly]
0

Hittade detta på friskis och svettis hemsida

Hur snabbt kan jag se resultat av träningen?

Det beror på från vilken nivå du startar. Börjar du träna regelbundet, ungefär varannan, var tredje dag, går det snabbt. Redan inom två veckor känner du av konditionsförbättringen. Räkna med lite längre tid för muskeltillväxten. Efter åtta till tio veckor börjar den ökade muskelvolymen synas. Men du känner snabbare än så att du blir starkare. Det beror på att koordinationen mellan nerverna och musklerna blivit snabbare och smidigare.

Lustgas
0

Har för mig att jag brukar läsa att om man tränar kondition 2-3 gånger/vecka så bör förbättringar märkas redan efter ett par veckor. Gällande styrka vet jag inte om det går att säga, mer än att det är individuellt och att det beror på hur träningen är upplagd samt hur noga man är med kosten. Finns dock en artikel här bland annat räknat i kg muskelmassa: http://traningslara.se/muskeltillvaxt-hur-snabbt-det-gar-och-finns-det-nagon-ovre-grans/

Gällande yogan, så tror jag att man kan märka skillnad på vigheten relativt snabbt om man verkligen satsar på att stretcha (och inte sträcker sig). 

Utifrån ditt träningsupplägg så tror jag dock att du kommer märka störst skillnad på flåset. Ren styrka får du inte så mycket av på pass såsom CXWORX - om det kan du läsa här: http://traningslara.se/antligen-en-langre-traningsstudie-pa-bodypump/ (artikeln behandlar visserligen Bodypump, men detta har ett snarlikt upplägg med CXWORX. Sammanfattningsvis så tränar det mer styrkeuthållighet än ren styrka). För styrka krävs ren styrketräning typ 3-5 gånger i veckan.