Meniskskada
Är en 14årig tjej, spelar (spelade) fotboll o innebandy minst 3ggr i veckan, men sen så hände något. 5 januari vred jag till knät i en närkamp under en innebandy match, hade förskräckligt ont, men uppsökte aldrig läkare då. Haltade mig fram några dagar tills jag ringde till en sjukgymnast, han konstaterade inre meniskskada+ ledband, vilade 14dagar (som han sagt) skulle då uppsöka husläkaren om det inte blev bättre, fick remiss till röntgen för att se så det ej var benbrott, ingen skada på skelettet, remiss till ortopeden, vila 2veckor, återbesök, gick konstant till ortopedsjukgymnasten i 3 1/2 månad, han tyckte sen jag fått upp tillräcklig stabilitet och började släppa på liiite annan träning utöver rehab. Nu har jag fått börja små spela lite fotboll men har smärta, inte längre så mycket när jag bara går men springer och skjuter är inte alls behagligt.. Min pappa (och jag) börjar nu tröttna lite på att inte kunna träna ordentligt osv. Någon som har varit med om liknande skador? Bör man som min pappa tycker vilja ha mrt röntgen eller är det såhär menisken "ska" vara? Tacksam för svar :)
Kan tillägga att knät vikt sig okontrollerat EN gång, har efter längre träningar börjat få som klickande ljud i knät, tar även emot i steget pga min rörlighet som ej är helt återställt
Tillbaka till ortopeden för ställningstagande till MRT eller artroskopi tycker jag. Iofs tar knäskador lång tid att läka men tycker att du bör höra av dig till dem igen!
Med vänliga hälsningar
Chess