Träna fast förkylning och astma?
den 29 april så åkte vi till mina svärföräldrar som bor 30 mil ifrån oss. Vi har varit i deras nya hus två gånger tidigare och redan första natten blev jag varse om varför vi sa att vi skulle ta in på hotell, vilket vi båda hade glömt, blir ju bara massa onödiga pengar tänkte vi så vi sov i huset.
Orsaken till varför vi skulle ha bott på hotell var för att jag får jätte besvär med astman i det där huset, jag trodde att jag skulle dö första natten och öppnade efter många timmars kippande efter andan fönstret och kunde somna. Dagen därpå fortsatte andningsbesvären och jag kände att jag dessutom höll på att bli sjuk. Efter andra natten beslutade vi oss för att åka hem, då var jag ordentligt förkyld då fönstret hade stått öppet hela natten och jag hade sovit alldeles intill det och astman gjorde sig fortfarande påmind. Jag låg sen sjukskriven i en vecka och joggningen som jag kommit igång med så bra lades på hyllan i drygt en vecka, har precis börjat klara av att springa fem km.
Jag är fortfarande förkyld, men jag har sprungit två gånger ändå vilket har varit jätte besvärligt med lite förkylning kvar då det triggar igång astman en gnutta (vilket det inte gör när jag är frisk, har ytterst sällan astma). I dag så är det jogging dag men förkylningen sitter i lite än, dessutom är det fuktigt ute som med kan trigga astman.
Jag får jätte dåligt samvete med jag sitter och faktiskt överväger att inte jogga i dag då jag inte vill ha astma besvär igen, men jag vill inte heller tappa allt som jag tränat upp nu :(. Jag märker också att motivationen har börjat tryta efter denna resa. Vad bör jag göra, ska jag ut och jogga eller ska jag vänta till i morgon och hoppas att förkylningen och vädret är bättre? Normalt joggar jag var annan dag men nu efter värsta förkylningen har det varit var tredje dag och det har som sagt gått riktigt tungt.
Vad är klokast att göra?
Förkyld, ont i halsen, feber, hosta = träna aldrig om du inte vill riskera hjärtmuskelinflammation. Lite snuva = kör på lugnt.
Lite snuva som triggar igång astma under ansträngning. Sprang dock 5.6 km nu i kväll, gick riktigt bra