Hemmaträning: Nybörjare
Hej! Jag är en tjej på 14 år som funderar på det här med att börja träna. Vill väldigt gärna börja med någon form av hemmaträning, men vet inte hurdana övningar som lämpar sig för mig, hur många set jag ska göra och hur ofta. Vet inte ifall ny fattade, är inte så bra att förklara då jag själv nästan inte vet vad jag pratar om, haha. Men är ju nybörjare och kan inte köra hur mycket som helst och jag är inte heller så stark. Jag vill inte heller gymma, är rädd att skämma ut mig och är också rädd att jag på något sätt skulle skada mig då jag inte kanske vet hur man använder alla
maskiner på rätt sätt, dessutom är jag ju bara 14 år. Jag har kompisar som tränar och det är en av anledningarna till att jag vill börja träna, men inte på grund av att jag vill vara som dom och göra samma saker, utan för att jag blir motiverad till att börja, fattar ni? Och sen så tränar jag absolut inte för att gå ner i vikt, utan för att få bättre muskler och för att leva så hälsosamt som möjligt, dessutom så är det ju en väldigt bra sysselsättning också. Så jag hoppas någon mer erfarenhet skulle kunna ge mig några träningstips, och jag vet att man säger att man inte ska börja träna på gym i för tidig ålder, men det gäller väl inte samma sak för hemmaträningen? Okej, men hoppas att jag får svar på mina frågor!
//Ulrika
Kul att du vill komma igång :) så länge du börjar lugnt och inte överanstränger dig så är det nog ingen fara trots att du är ung, träning är ju för alla.
Finns en hel del bra träningsvideor på youtube, brukar själv köra en del där. Sök på ex. abs workout för magträning eller leg workout för ben etc :).
Kan tipsa om bodyrock/Zuzaka light/dailyhiit, de har enkla roliga träningsvideos som man kan göra hemma likväl som på gymmet (y)
Sen så är det en myt att styrketräning hämmar tillväxten hos barn, har bland annat blivit motbevisat i denna studie(finns fler delar för den nyfikne): http://traningslara.se/styrketraning-for-barn-och-ungdomar-del-i-fordelar-risker-och-ogrundade-myter/
Måste säga att jag blev glad av ditt inlägg, du verkar vara klok som tänker på att göra det på rätt sätt och av rätt anledningar! Väldigt bra, fortsätt så! 🙂
Hej! Är en tjej i ungefär samma sits som du och dessutom ungefär samma ålder.
Jag tipsar om youtube! Där finns massor av träningsvideor och många är faktiskt riktigt bra. Det är bara att söka runt lite så hittar du nog en massa kul (och svettigt;)). Mina favoritinstruktörer är Rebecca Louise, Keaira LaShae och Kelsey Lee. Sök på deras namn så får du fram en massa roliga, svinjobbiga träningspass. Och kom ihåg att ge ALLT hela tiden!
Annars är löpning något jag älskar! Dock krävs det ett par riktigt bra skor för det och har du inte det ska du undvika löpningen helt. Gjorde själv misstaget att springa i fel skor och det ledde till en hemsk benhinneinflammation som satt i i ett par veckor - inte kul alls! För övrigt är löpning det bästa som finns hehe!
Lycka till!
Jag tipsar om Tabata, där du tränar under olika tidsintervaller. Det är ett träningssätt där du kan både bygga muskler och förbättra din kondition på. Egentligen är det bara fantasin som sätter gränsler när man tränar på det sättet.
Jag kombinerar löpning med Tabata, varav jag brukar springa 2 km som uppvärmning och sedan köra Tabata en viss tid. Använder dessutom en app som håller räkningen för Tabata i 5 minuter. Vill man köra längre Tabatapass kan man bara starta om :-) Appen heter "Tabata timer"