Träningsmotivation
Hej skulle behöva lite tips och motivation till att börja springa/jogga. Jag har så länge sagt att jag ska ge mig ut och börja springa några gånger i veckan men hittar aldrig motivationen till det. Har försökt flera gånger men det funkar bara i nån vecka. Vill så gärna börja så jag får bättre kondition men det blir aldrig av.
Så har ni några tips eller motivations tips som kan hjälpa mig och mitt problem? Tack på förhand!
Har samma som dig. Springer några gånger i en eller två veckor, sen lägger jag ner. Önskar jag hade bättre kondition men har bara ingen motivation att gå ut o springa.
Men när jag är i de perioderna när jag är ute o springer, så kollar jag på weheartit och söker på vad jag har för mål (söker på fitspo) och då får jag motivation o går ut o springer. Men det funkar ju inte i längden 🤫
#1 Tråkigt att höra, hoppas att du också hittar nån motivation till att börja springa. :)
Mitt bästa tips är att "bara göra det". Att inte vänta på motivationen eller att bestämma sig för det, utan bara köra på. Tänk inte, argumentera inte med dig själv, försök inte övertala dig själv, bara gör 🙂

Mvh Stephanie 

#3 För mig håller det bara i 1-2 veckor! ):
#4 Det är just då du behöver ta till den taktiken 🙂

Mvh Stephanie 

För mig är det enda som funkar är att göra i ordning allt i för väg. Det vill säga, Lägga fram kläderna i förväg och göra i ordning kaffebryggaren. Är träningskläderna framme synligt så känns det liksom dumt att inte använda dem oavsett bristen på motivation.
Appen Zombie run 😃 längtar tills nästa gäng och nästa kapitel hela tiden.
Ett tips jag läste någon stans var att sova i tränigskläder. Frågan är bara hur bekvämt det är ;) De pratade faktiskt om dethär på nyhetsmorgon denna helgen. Tror det var igår (men kan lika gärna varit i lördags) de pratade om att springa och få i en rutin. Du kanske borde kolla upp det :)
#3 Har försökt med den taktiken har inte gått så bra men tack ändå 🙂
#6 Tack så mycket det ska jag testa 😉
#7 Låter som en rolig app 😃
# Hahaha okej måste kolla upp det 😃
Tack så mycket för alla tips ska testa och se ifall de får igång motivationen :)
Som de andra sagt är det nog tyvärr bara att tvinga sig till det, efter nån vecka blir man beroende och börjar klättra på väggarna om man inte får springa ;).
Men det är jäkligt svårt att få motivationen till att göra det, håller helt med dig där! Men det som brukar motivera mig är bra musik, och även musikvideor där de dansar, man får en sån vilja av att springa och vara fri då (iaf jag).
Håller tummarna för att du får igång motivationen, är så härligt att springa när man väl kommit igång :).
Ett annat alternativ vore att leta upp en annan träningsform som du tycker mer om, där du verkligen längtar och ser fram emot nästa träningspass för att det är så himla kul. Även om jogging är bra och många uppskattar det, så innebär det inte att alla måste älska det.
Andra tips är alltså simning, cykla, rodd på gymmet, pass på gymmet, själva gymmet (mer styrka än kondition dock), crossfit, kampsport, dans, (beach)volleyboll, innebandy, skridskor, klättring… Alternativen är oändliga. Det är bara att börja prova!
Du måste sätta upp mål och ta fram fördelar med att springa. Och planera n fasta tider då du ska springa.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
de kan låta konstigt.. men då jag inte hittar motivation så tänker jag på nåt som gör mig helt genom förbannad.. då jävlar går de undan! desto argare, desto bättre. testa, man får så mycket mer kraft då! :D
mvh Emma<3
Jag hatar att springa … blir så otroligt uttråkad. Precis som du så kunde jag aldrig hålla igång det utan slutade efter 2-3 veckor. Nu har jag istället gått över till styrketräning + LISS eftersom det är roligare och jag känner mig starkare och mer full av energi.
Men om du vill hålla igång joggandet så är mina två tips:
1) Bygg upp din kondis. Om du inte sprungit på evigheter, börja inte med att springa 5km tre gånger i veckan för då kommer det vara så jobbigt och du kommer vara så slut att det tar bort all glädje/motivation till att göra det. Börja med att springa 1-3 km 1-3 gånger i veckan och öka sedan längden/hastigheten/gånger per vecka allt eftersom.
2) Testa HIIT. Jag tycker intervallträning är mycket roligare än "vanlig jogging" (och det är också effektivare om du är ute efter att gå ner lite i vikt). Jag tycker intervallträning är roligare eftersom man får springa så snabbt man bara kan tills hjärtat dunkar i t.ex. 30 sekunder och sen kan man promenera i 30 sekunder och sen explodera iväg igen i full fart. Jag gillar frihetskänslan man får av att springa så snabbt man bara kan, och då undviker man tristessen som (iallafall jag) får av vanlig jogging där man bara lommar på, haha :)!
Sätt upp mål och boka gärna in något/några lopp också, det gjorde jag för att få igång motivationen 🙂
Och variera träningen, kör intervaller ibland, lugna kortare joggingturer ibland, längre uthållighets-joggingturer ibland och backträning ibland 🙂 Variera mellan att springa i olika miljöer också, typ skog, elljusspår och stad 🙂
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Lyssna på Alex och Sigges podcast eller på Filip och Fredriks, tiden går otroligt mycket snabbare och det blir roligare att träna :)
Pretty wise //